حسین علیزاده گفت : موسیقی نباید در اختیار پیرمرد ها باشد

حسین علیزاده گفت : موسیقی نباید در اختیار پیرمرد ها باشد

نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح یک شنبه 26 مردادماه با حضور حسین علیزاده – نوازنده و آهنگ‌سازِ نامی ایران – «هومان اسعدی» – دبیر جشنواره – «حمیدرضا اردلان» – پژوهشگر موسیقی نواحی – و علی ثابت‌نیا ( مدیرعامل انجمن موسیقی جمهوری اسلامی ایران ) برگزار شد .

در اولِ نشست , هومان اسعدی , دبیر جشنواره درباره‌ی این رویداد توضیحاتی ارایه بخشید : «اتفاقات و تغییراتی که در جشنواره امسال چهره داده دقیقاً متناسب با حال و هوا و جریان کروناست , در حالی که تمامی رویدادی‌های جهانی متأثر از کرونا تعطیل شده‌اند ما سعی کردیم با کمک فضای مجازی , جشنواره امسال را با حالا و هوایی متفاوت برگزار کنیم . از آنجایی که‌این جشنواره ماهیت تکنوازی دارد در نتیجه امکان برگزاری آن به صورت مجازی وجود داشت . ما تا چندی پیش در حالا بررسی برای برگزاری اجراها در رودکی بودیم , ولی در نهایت این امکان مهیا نشد و به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی معذور از حضور فیزیکی افراد روی صحنه خواهیم بود . »

به گفته‌ی اسعدی , ‌ این فستیوال با همکاری انجمن آهنگ ایران و با استفاده از تجهیزات سامانه «بامک» توانست آثار را که ارسال آنها از اسفندماه آغاز شده بود جمع‌آوری کرده و داورها هم به صورت آفلاین آثار را تماشا و داوری کردند . در مرحله نهایی هم روال به همین شکل خواهد بود اما در بخش «حفظ ردیف» اجراها به صورت آنلاین خواهد بود .

حسین علیزاده : امسال شاهد کیفیتِ بالایی نبودیم

«حسین علیزاده» هم در‌این نشست با بیانِ این که در بخش آوا ایرانی شاهد کیفیت مناسبی نبودیم و این منجر تأسف است که همچنان در ایران هیچ هماهنگی میان مجموعه‌های دانشگاهی در حوزه آوا اهل ایران نیست , بیان کرد : ‌ «به نظرم باید با یادگرفتن درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم و قطعاً به خاطر همین هرج مرج در حوزه آموزش شاهد برداشت‌های متمایز بودیم که نمود خویش را در آثار شرکت‌کننده جشنواره همین سال نشان داد . به‌این این مسئله خیلی معتقدم که همگی جشنواره‌های موجود نیاز به تحولی اساسی دارند زیرا در اکثر موارد بیشتر در گیر یک عقبگرد هستیم و صرفاً می خواهیم با این روش از عقبه خودمان دفاع کرده باشیم و کاری به آنچه رو به روی ما سپری می گردد نداریم . اما در حوزه ادبیات با این معضل کمتر دست و پنجه نرم کرده و اتفاقات این حوزه نسبت به آوا پیش روتر میباشند . واقعاً متعجبم بعد از 50 سال سر مسائلی چانه‌زنی می‌کنیم که در حالت روز جامعه قرار نگرفته است . »

او ادامه داد :

«یکی دیگر از نکاتی که در حوزه موسیقی ایرانی می بایست فراوان به آن اعتنا کرد فکر آزاد است , متأسفانه سیستم آموزشی ما به هیچ وجه مناسب با سن فکر نکرده و مدام دانش‌آموز این حوزه نمی‌تواند از آزادی عملی برخوردار باشد . اکنون هر که بخواهد در کنکور شرکت نماید باید پنهان نماید که استادش پیش از این چه کسی بوده زیرا ممکن است شخص امتحان‌گیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد . یعنی هیچ‌گونه آزادی درین چارچوب نیست که دانشجو بتواند بر پایه ی آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد . جشنواره موسیقی جوان در‌این سال ها با وجود ماهیت دولتی خود توانسته جریان نیکی را در موسیقی به راه بیندازد . »

وی تأکید کرد :

«به نظرم موسیقی نباید دیگر دست پیرمردها باشد , با وجود این‌که در این حوزه به قدر زیادی علاقه و زندگی موجود هست البته تا زمانی که در نگرش آموزشی این بخش نگاه سرد و مرگ‌آور وجود داشته باشد تا سال ها بعد از آن هرچقدر همت کنیم برای آن اتفاقی نخواهد به زمین خورد . موسیقی ما بر طبق تحولات اجتماعی بوجود آمده و باید بر همین اساس با شرایط روز خویش را وفق دهد و ما هم به عنوان هیئت داوران همانند پلیس با هنرمندان برخورد کنیم . »

علی ثابت‌نیا : این جشنواره ترکیبی از 140 جشنواره است

در این نشست هم‌چنین «علی ثابت‌نیا» ( مدیرعامل انجمن موسیقی کشور‌ایران ) درین نشست بیان کرد : «در این جشنواره ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم که در واقع ترکیبی از ۱۴۰ فستیوال خواهد بود . در این فستیوال 195 ساعت اجرا از شهرهای مختلف ایران مورد ارزیابی بوسیله داوران قرار گرفته است . »

 

حسین علیزاده

به گفته‌ی مدیرعامل انجمن موسیقی , متقاضیان امسال فستیوال شامل 2364 نفر که متشکل از 663 نفر خانم و 1701 نفر آقا بودند که از این تعداد 1168 نفر بخش موسیقی دستگاهی , 359 نفر بخش آهنگ کلاسیک و همچنین 837 نفر هم بخش نواحی را شامل می‌شدند . 875 نفر به سطح نهایی راه یافتند که 266 نفر بخش موسیقی دستگاهی , 110 نفر بخش موسیقی کلاسیک و 499 نفر هم در بخش آهنگ نواحی بودند .

آذین موحد : توفیقِ اجباری در خانه ماندن باعثِ رویش نوازنده‌ها شد

«آذین موحد» نماینده بخش موسیقی کلاسیک این جشنواره خاطرنشان کرد : «شاید امسال شاهد برگزاری اجراهای زنده و پویا نباشیم و این مسئله در وهله اول نشان‌دهده افول باشد , البته با تلاش‌های بسیار ستاد جشنواره شاهد اجراهایی رو به رویش و باکیفیت بوده‌ایم و به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان امسال در حوزه نوازندگی شاهد بالارفتن کیفیت اجراها نسبت به سال‌های قبلی بوده‌ایم . احتمالا برهان همین باکیفیت اثر ها قوانینی که نوازندگان همین سال به آن در گیر بودند باشد به دلیل آنکه به نظرم نوازندگی نیاز به تمرین , تمرکز و سکوت دارد تا بتوان از آن به کیفیت درستی رسید و همین موفقیت اجباری دلیل بالارفتن و رشد نوازندگان بوده باشد که دستاورد مهمی به حساب می آید . »

سال جاری نتایج مثبتی به دست آوردیم

«حمیدرضا اردلان» – نماینده بخش موسیقی نواحی – هم به عنوان آخرین سخنران گفت : «امسال در بخش موسیقی نواحی برنامه را طوری طراحی کردیم که اعضا رپرتوار مشخصی داشته باشند و همین زمینه سبب شد نتیجه ها مثبتی به دست آوریم و این خود حرکت جدیدی در‌این حوزه محسوب می‌شود . تمامی این‌ها را گفتم تا به این برسم که وقتی یک جشنواره بدین‌شکل استمرار پیدا نماید نتیجه ها نیکی برای انتقال تجربه را شاهد خواهیم بود . همینطور تلاش کردیم تا شرایط مطلوبی میان سنت و مدرنیته به وجود آید که همین نشان‌دهنده جشنواره‌ای است که به شکل درست تداوم داشته باشد . »
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و شرکت کردن استادان موسیقی کشور به وسیله انجمن موسیقی جمهوری اسلامی ایران و با حمایت دفتر آهنگ , معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی , فصل‌تابستان سال جاری برگزار خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خواننده اسرائیلی در ابوذبی کنسرت اجرا می نماید

د مرداد 27 , 1399
خواننده اسرائیلی در ابوذبی کنسرت اجرا می نماید با تسریع فرآیند عادی‌سازی ارتباط ها در بین ابوظبی و تل‌آویو چند روز پس از اعلام آغاز روابط دیپلماتیک در میان دو طرف , از یک خواننده اسرائیلی برای برگزاری کنسرت در ابوظبی دعوت کرد . مرکز پخش رژیم صهیونیستی اعلام کرد […]