خیلی از رپ خوان ها بهتر از پاپ خوان ها فعالیت می نمایند

خیلی از رپ خوان ها بهتر از پاپ خوان ها فعالیت می نمایند
گربه سیاه» به کارگردانی «کریم امینی» و تهیه‌کنندگی و بازیگری «بهرام رادان» , یک کدام از فیلم‌هایی است که برای نمایش در سال 99 مهیا شده بود ولی شیوع ویروس کرونا سبب شد تا این واقعه فیس ندهد . این فیلم داستانی مربوط به آوا دارااست و علاوه بر بهرام رادان شاهد او‌لین تجربه بازیگری «کیا رکنی» نیز در آن هستیم . هنرمند جوانی که در قضیه بیت‌باکس فعالیت می کند و در گربه سیاه نقش یک خواننده برنا رپ را بازی می کند . همینطور تیم «سون» در قسمتی از این فیلم‌سینمایی حضور دارااست . یکی دیگر از بازیگران گربه سیاه نیز «ترلان پروانه» است و قسمتی از اتفاقات قصه حول محور شخصیت وی خواهد بود . رابطه فیلم‌سینمایی گربه سیاه با آوا بهانه‌ای بود تا دقایقی را با مهربان امینی گپ بزنیم و این کارگردان برنا جزئیات فیلمش را مطرح کرد :

کریم و مهربان امینی ابتدا در رابطه جزئیات فیلم سینمایی «گربه سیاه» که مربوط به آهنگ است اظهار‌کرد : «قصه فیلم در رابطه سه برنا آکنده‌از آرزوها و آرزوی متولد ده سال هفتاد و هشتاد است . هریک نگاه متمایز به معاش دارا هستند و موقعیت روز جامعه در اتفاقاتشان دخیل است . اینجانب خودم متولد ده سال شصت هستم ولی در طول نگارش نمایشنامه با «علی اصغری» پژوهش ها متعددی در رابطه این نسل انجام دادم . با ظهور تکنولوژی دور و بر تغییر کرده شده‌است و حال حاضر با اپلیکیشن‌های جان دار مانند اینستاگرام چیزهای متعددی عوض شده نموده است . یکی جوان‌های این فیلم کسی است که از مسیر اینستاگرام معاش خودش را پیش میبرد و آرزوهایش را دنبال مینماید . در رابطه رابطه فیلم سینمایی «گربه سیاه» با آهنگ بایستی بیان‌کنم که شخصیتی درین فیلم دارم که یک کدام از قهرمان‌های فیلم اینجانب است . «کیا رکنی» هنرپیشه آن نقش است و صحیح‌ترین آدمی که در فیلم موجود است و آرزوهای منطقی به دلیل هنرش دارااست همین کاراکتر «آرمان» است . آدمی است که زحمت کشیده و مالک یک هنر است . خواننده است و بیت‌باکس می زند و در آوا زیرزمینی فعالیت مینماید . به همین بهانه این برنا که نیز رپ می خواند و نیز بیت‌باکس می زند در جامعه ما به رسمیت شناخته نمیشود . وی عملکرد میکند دو سه آهنگ منتشر نماید تا جذب سیستم آوا شود ولی می‌بیند که جایی برایش نیست و میخواهد برود . شخصیت‌های دیگر میخواهند میانبر بزنند و با اعتنا به خلاءهایی که در معاش داشتند از آن نحوه به آرزوهای خودشان برسند که نشدنی است . »

وی به‌دنبال خاطرنشان کرد : « بیشتر آهنگ فیلم با بیت‌باکس اجرا شده‌است زیرا از فرآورده کاراکتر ماجرا است . آرمان قرار بوده از راه و روش صحیح به چیزهایی که می خواهد رسد البته سرگرم اتفاقات اجباری می شود . تمام فیلم از کالا آوا زیرزمینی و آهنگ رپ و فضایی است که می‌توانست از راه و روش درستش به رسمیت و رسمی شناخته شود اما متأسفانه در رابطه آن تصمیم‌های نادرست گرفته شده‌است . خیلی از رپ‌خوان‌هایی که پاک می خوانند دارا‌هستند می روند یا این که در اینجا زیرزمینی فعالیت می کنند . به لحاظ اینجانب خیلی از خواننده‌گان رپ از پاپ‌خوان‌ها زیباتر و بامسماتر میخوانند و داخل مایه تکست‌های آن‌ها صحبت روز جامعه است و مردمان نیز می توانند از این آوا لذت ببرند . »

کریم ومهربان امینی در رابطه تغییر و تحول ذوق و سلیقه نسل برنا نیز این نگرش را مطرح کرد : «پس از انقلاب فیلم‌هایی که در رابطه قشر برنا به عبارتی عصر بوده به مقدار انگشتان دست است . سن اینجانب طوری است که می توانم در رابطه قشر ده سال هفتاد و هشتاد فیلم‌ بسازم و احتمالا آبادی یا این که پانزده سال دیگر در رابطه نسل خودم فیلم بسازم . دیدم که سن اینجانب طوری است که میتوانم در رابطه برنا بیست ساله فیلم بسازم و در رابطه آن‌ها تحقیق کردم . گرفتاری اینجانب صرفا آوا کمبود بلکه گرفتاری اینجانب جوان ها و کالا آهنگ این ده سال بود . خیلی‌ها فکر‌می‌کنند جوان ها ده سال هفتاد و هشتاد موسیقی‌های بیست سال پیش را گوش مینمایند . خیلی‌ها اعتقاد نمی کنند که ذوق و سلیقه برنا تغییر کرده شده‌است . ممکن است از خارج خیلی‌ها میگویند اینها چه می‌باشد که جوان ها گوش می دهند البته زمانی داخل آن آهنگ را کندوکاو می کنید میبینید که خیلی مربوط به آنان است . آهنگ آنان فضای اعتراضی دارااست و جوان ها آن نسل انتظار دارا هستند که به آن‌ها اعتنا شود اما عملاً هیچ توجهی به ده سال هشتادی‌ها نمیشود . ما که متولد ده سال شصت بودیم محیط امن‌تری داشتیم اما حال حاضر محیط ناامن است . »

البته کریم ومهربان امینی نگرش متمایز نسبت به آهنگ و خصوصاً سبک رپ داشت : «موسیقی دوست داستنی اینجانب رپ است و دایم گوش می کنم و دلیلش نیز این است که داخل مایه‌ خیر دارااست . اینجانب شیفته آهنگ رپ صحیح هستم زیرا در هر سبک آوا , به هرحال آدم‌های نادرست موجود هست . به همین بهانه یکی شایسته ترین کاراکترهای فیلم خودم را جوانی قرار دادم که رپ میخواند و دوست داشتم به‌این سبک اعتنا شود . در مشاجره اختلاف سنت و مدرنیته یک نکته درین فیلم موجود هست . آن نیز این‌که بابا دلیر فیلم یک شخص مذهبی است و فرزندش رپ می خواند . هنوز خانواده‌اش اعتقاد نکرده‌اند که وی این مسیر را دوست دارااست و بایستی کمکش نمایند تا ترقی نماید . متأسفانه در جامعه شاهد هستیم هر چیزی که مطابق میل خانواده نباشد انگار که آن بشر به بیراهه رفته است , در حالی که اینطور نیست . دلاور روایت ما سلامت است و زیرا آن سبک آوا را دوست دارااست بایستی مورد حمایت قرار گیرد . در حالی که برای خیلی از خواننده گان رپ ما نیز چنین اتفاقی صورت داده است . یعنی خانواده مذهبی بوده و است ولی آنان در خانواده جایی نداشتند . در پایان این فیلم نیز متوجه میشوید که در صورتی‌که خانواده یک گام صحیح برای آن برنا برمی‌داشت آن اتفاقات برایش فیس نمی‌داد . »

این کارگردان راجع به مشورت با تعدادی رپر پر اسم و رسم نیز ذکر کرد : «ما با یکسری رپر سکو یک مانند «امیر خلوت» و «شایع» مشورت کردن داشتیم . با آهنگساز فیلم آقای «بامداد افشار» نیز راجع به موسیقی‌ها و فیلم و هارمونی که در پروژه است مشورت داشتیم . در کلیه لحظاتی که آهنگ موجود هست راجع به آن اندیشه کرده‌ایم . همینطوری یک آوا عاشقانه قرار نداده‌ایم بلکه شغل های عاشقانه ما نیز از فرآورده مخاطبان ده سال هفتاد و هشتاد است . عملکرد کردیم که تمامی چیز در‌این فیلم لهجه مخاطبان آن مقام سنی باشد . به دلیل آن که فیلم‌های متعددی تشکیل شده که مخاطبان این دو ده سال در زمان تماشای آن گفته‌اند که اینطور نیست و نشان می دهد که آن فیلم‌ها داستان صحت از آن ها نداشته‌اند . به همین جهت است که اشخاص این جایگاه سنی بیشتر همت می نمایند در فیلم و سریال فرنگی ببینند تا این که به سینما بروند . در رابطه آوا نیز همین است . هنگامی آوا رپ را یقین ندارید و هنگامی در تلویزیون نمی‌توانید این سبک را پخش فرمایید یا این که جواز نمی‌دهید همین می شود . در حالتی‌که بدین سبک جواز بدهید خواهید روئت کرد که چطور مخاطب ده سال هفتاد و هشتاد جذب می‌گردد و میگوید که دارا‌هستند از فرآورده چیزی که ما گوش می دهیم حرفی زده می شود . به شما پیمان میدهم در شرایطی که از هشتاد درصد اشخاص این منزلت سنی که بپرسید که چه چیزی گوش میدهند عمده آنان آوا فرنگی گوش مینمایند و دوم این‌که آهنگ رپ پارسی گوش میکنند . به حیث اینجانب میتوانید آوا سنتی را با رپ تلفیق نمایید و به نسل برنا ارائه دهید . البته این عمل را انجام نمی‌دهند و به همین منظور است که میان دهه‌های متعدد مسافت تولید می‌گردد . »

کریم ومهربان امینی در بخش دیگری از این رای زنی به خبر نگار ما ذکر کرد که در بالا قرار بوده یک رپر دارای شهرت در فیلمش بازی نقش نماید البته کیا رکنی را برای این نقش گزینش نموده است : «در ابتدا قرار بود یک رپر دارای اسم و رسم این نقش را بازی نماید ولی از عدم صادر شدن جواز هراس داشتیم و دنبال فردی گشتیم که آهنگ را بشناسد و بازیگری نیز بلد باشد . کیا رکنی یک درجه آمده بود تا در توان یک سری سکانس ما‌را با بیت‌باکس ملازمت و همراهی نماید اما در پی از وی خواستیم که دیدار دیگری داشته باشیم . وی یک موزیسین و طفل فراوان خوش‌ذوقی است و کاراکتر آرمان به خودش نزدیک است . از وی خوشم آمد و دیدم که درین سن دوچندان مستعد است و پشتکار خیر و خوبی نیز داراست . پاره ای با وی عمل کردم و اتود کردم و رساندن وی به بازیگری همزمان متعددی از اینجانب گرفت . آنقدر به وی فشار آوردم که درطول روز او‌لین که قرار بود بازی نماید می‌خواست مجموعاَ برود و به نوعی ترسیده بود! ولی خوشبختانه از پس آن نقش برآمد و روز آپ تو دیت خوبتر شد . شرایط فعلی می توانید روی کیا رکنی تحت عنوان یک هنرپیشه اکانت فرمایید . »

وی جزئیات حضور مجموعه سون در فیلمش را نیز اینگونه شرح داد : «در این فیلم یک شو تلویزیونی داریم و اجراکننده آن «بهرام رادان» است . آن شو در هر بخش یک میهمان داراست و این توشه مجموعه «سون» میهمان آن است . سون یکی‌از گروه‌هایی است که آهنگ را به خیر میفهمند و تأثیر خیر و خوبی روی شنونده‌ها میگذارند . امیر و کیارش و آرش خیلی خاکی آمدند و اجرا کردند و به نظرم اجرای آن‌ها به یاد ماندنی میگردد . شم کردم ترانه‌های این تیم دلچسب‌تر بود و مجموعه جایگاه یک و خوش صدایی میباشند . هر آهنگی که از آنان منتشر میگردد را جوان ها نیز دوست دارا‌هستند و کارهایشان نیز به یاد ماندنی است . زمانی شما کسی را در جایی معرفی میکنید یعنی دارید طرفداری آن فرد را میکنید و بایستی تعیین نیکی داشته باشید . هنگامی با آقای رادان سخن کردیم ایشان نیز چنین نظراتی داشتند و وقتی که با اعضای مجموعه سون سخن کردیم لطف کردند و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بردیا صدرنوری و مهرداد اسکویی قطعه ی جدیدی منتشر کردند

پ خرداد 1 , 1399
بردیا صدرنوری و مهرداد اسکویی قطعه ی جدیدی منتشر کردند دو هنرمند عرصه‌ی آوا و سینما در حالت قرنطینه خانگی دو اثر موسیقایی – ادبی را ایجاد کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند . بردیا صدرنوری آهنگساز و نوازنده پیانو با همیاری مهرداد اسکویی مستندساز در صورتیکه هر ۲ هفته‌ها در موقعیت قرنطینه خانگی به رمز می‌بردند در نتیجه‌ یک همیاری از راه و روش به دور , روی دو شعر از […]