صدای علیرضا افتخاری تکرار نشدنی است

صدای علیرضا افتخاری تکرار نشدنی است
فریدون خشنود در دهه‌های پیشین با همیاری خوانند‌گان و موسیقی‌دانان و ترانه‌سرایان متفاوت اثر ها زیادی در حوزه پاپ ایجاد نموده است . وی در وسط ده سال پنجاه در نظرسنجی روزنامه جوان ها , محبوب‌ترین آهنگساز اهل ایران شناخته شد که رتبه‌هایی فراتر از بابک بیات و ناصر چشم‌آذر را به خویش اختصاص اعطا کرد . بعد از وی انوشیروان روضه خوان درجه دوم این نظرسنجی مردمی را به خویش اختصاص داده بود .

خشنود که آهنگ را نزد حشمت سنجری آموخته و یکی‌از پرکارترین هنرمندان ده سال پنجاه بود , ‌ در سال ۱۳۵۷ برخلاف بخش اعظمی از همنسلانش ترک وطن نکرد و در کشور ایران ماند و در حالت بحرانی ده سال آخرها پنجاه به رخداد رضا رویگری آهنگ یا این که نغمه به یاد ماندنی «الله الله» را ساخت . خشنود از آن برهه زمانی تا به امروز هرچه قبلی کم‌کار و کم‌کارتر شده‌است .

شما در ده سال پنجاه یکی محبوب‌ترین آهنگسازان بودید و با اکثر اوقات خوا‌نندگان مطرح پاپ همیاری کرده‌اید البته بعد ها کم‌کار شدید . استدلال این کناره گیری چیست؟

فضای هنری و حالت آوا در آن دوران تا این حد شلوغ فقدان . اینطور فقدان که هرکس خودش را خواننده و نوازنده و آهنگساز بداند . ما نوازندگان چیره‌دست و توانمندی داشتیم که خوا‌نندگان تنها با آن‌ها فعالیت می‌کردند . اینجانب نیز در آن سالیان و با آن خواننده‌گان همیاری کردم و آثارم مدرک بر این مورد است .

در آن سال ها فضای آوا چه ویژگی‌ داشت؟

محیط فراوان آهسته بود و آدم‌‌ها با یکدیگر کریم بودند و اطراف زیاد فراوان حرفه‌ای بود . متاسفانه بعد ها آهنگ به طور کلی عوض شد . دلیلش نیز این بود که بزرگان آوا و اشخاص کاربلد اذن کار نداشتند و به خواننده‌ها هم اذن قرائت داده نمیشد . بعضی در‌این دور و اطراف مسافرت کردند و بعضا ماندند و منزوی شدند .

از آخرها ده سال شصت و ده سال هفتاد , بعداز اوضاع مقررات معین , آوا , بخصوص نوع پاپ فصل جدیدی را آغاز کرد .

آری ولی آن فصل با صداهای تکراری و ادا درآوردن آغاز شد . در آن بازه زمانی داریوش , ‌ ابی , ‌ ستار و سیاوش قمیشی خواننده گان مورد دقت بودند و خواننده گان تازه از آن‌ها تقلید می‌کردند . مجموعاَ احوال فاجعه‌باری بود و آغاز بدی داشتیم . اما مردمان ما هنردوست می باشند و همین عشق سبب ساز می شد اثرها ایجاد شده را ولو از راز فضولی بشنوند , درحال حاضر بعضی را کنار می‌گذاشتند و عده‌ای را دنبال می‌کردند . ولی می‌توان خاطرنشان کرد خیلی از خوانند‌گان با صدای ارگانیک خویش نمی‌خواندند . بعضا ابی شدند و برخی سیاوش قمیشی . این شرایط منجر شد از فضای مو جود زده نحس . با خودم تامل کردم کار کنم که چه اتفاقی بیفتد؟ درصورتی که با به عبارتی خواننده‌گان همیاری میکردم و به آن‌ها آهنگ می‌دادم سبب سرافکندگی خودم بود چون اینجانب با اسطوره‌های آهنگ همیاری کرده‌ بودم .

چه شد که به آوا بازگشتید؟

اینجانب بدن به همیاری با خوانند‌گان ده سال هفتاد ندادم تا این‌که برای عمل مجدد به اینجانب توصیه همیاری دادند . به دنبال با خودم تامل کردم درصورتی که قرار است عمل کنم می بایست شخصا خواننده تربیت کنم و آن خواننده بایستی صدای متمایز داشته باشد .

آن خواننده چه کسی بود؟

آن خواننده «م . ح» بود و اینجانب با وی دوستانه نظیر اخوی فعالیت می کردم زیرا صدای خیر داشت . تصورم این بود که می‌‌تواند مقام قابل قبولی برای خودش داشته باشد . برهه زمانی زمان اکثری را با وی سپری کردم ولی در ایجاد پایانی گالری متوجه شدم اخلاقیات ایشان عوض شده نموده است و او‌را کنار گذاشتم .

شاید صدای ایشان به یاد ماندنی نشد؟

ایراد این اشخاص این است که تصور می کنند هنگامی که به منزلت مشخص و معلوم می‌رسند دیگر همگی چیز تمام شده و مطرح شده‌اند . ایشان می بایست یک‌سری گالری خارج می‌داد و معرفی می شد ولی این حادثه نیفتاد . درین فی مابین دلم برای زحماتی که کشیدم , می‌سوزد .

شما با علیرضا افتخاری نیز همکاری‌ داشته‌اید .

آری با ایشان هم همیاری کرده‌ام و نتایج آن چهار گالری است . آن آلبوم‌ها مضاعف غالب بودند و موردپسند مردمان قرار گرفتند . ولی ابعاد از ایشان جدا شدم . بی‌اغراق میگویم که صدای آقای افتخاری یک کدام از صداهای فراوان استثنایی‌ست که آهنگ ما به خودش چشم . صدای ایشان مضاعف دلنشین است و تحریرها و ویبره‌های فراوان خیر و خوبی دارااست . وی خواننده‌ای زیاد قادر و قادر است . در استودیو آنچه که می‌گفتم را فوری می‌گرفت و اجرا می کرد . مجموعاَ آدم دوچندان ذکاوت است .

قصد همیاری دوباره با اورا ندارید؟‌

تصمیم این است که با نیز همیاری کنم ولی یه خرده مشغله کاری دارم . امیدوارم این مجال دست دهد تا بازهم با علیرضا افتخاری اثراتی نو ارائه دهم . معاش اینجانب آوا است و آهنگ لهجه اینجانب است و نمی‌توانم رهایش کنم .

چه گونه با خوانند‌گان مورد نظرتان همیاری می‌کنید؟

پیشنهادهای بخش اعظمی در این مورد موجود هست و خوا‌نندگان بخش اعظمی از اینجانب آهنگ میخواهند . اینجانب در جواب به آن‌ها میگویم آهنگ نمی‌فروشم چون آهنگ‌هایی که میسازم نظیر بچه‌های اینجانب می باشند . به آنان میگویم اینجانب برای ساخت آهنگ‌ها زحمات زیاد میکشم و زمان صرف آنان می کنم , لذا آن‌ها را متاع خودم میدانم .

یعنی هر خواننده‌ای از شما آهنگ بخواهد از وی پول نمی‌گیرید؟

خیر هر خواننده‌ای . اینجانب به صدای حقیقتا متعدد و خوشگل دقت می کنم و از خواننده‌ای که حقیقتا صدایی متعدد و استثنایی داراست و تقلید نمی کند , حمایت می کنم . به چنین فردی همگی چیز میدهم و مکانات حتمی من جمله استودیو و ارکستر در اختیارش می گذارم . برای اخذ جواز خودم شغل های مرتبط با وزارت ارشادوراهنمایی را انجام می ‌دهم و برای وی گالری ساخت می کنم تا درصورتی که حق اوست روی استیج برود .

از چه هنگامی به حمایت از خوانند‌گان پرداخته‌اید؟

این شیوه از اوائل انقلاب وجود داشته , اکنون نیز همچنین است و در آتی هم با همین شیوه عمل خواهم کرد .

اکنون با چه خواننده‌ای همیاری می‌کنید؟

خواننده‌ای را مدنظر دارم که صدای عالی و مختلفی داراست و امیدوارم فرصتی باشد تا طی همیاری , او‌را به علاقمندان آهنگ معرفی کنم .

کیفیت عمل خوانند‌گان فعلی را چه طور می‌بینید؟

صدای اکثر وقت ها خواننده‌گان مشابه نیز است و میان آن ها نمی توان صدای متمایز یافت .

خیلی‌ها در ده سال پنجاه سفر کردند . چرا شما نرفتید؟

اینجانب در آن دوران تشکیل خانواده داده بودم و دو فرزند داشتم و فرزند دیگرم طی انقلاب اسلامی چشم به جهان گشود . تصورم این بود که رفتن اینجانب معاش بچه‌هایم را نابود مینماید چون ما نمی‌دانستیم چه کنیم و قرار است چه اتفاقی بیفتد و بچه‌ها در هم اکنون علم آموزی بودند . ضمن این‌که اینجانب آب و خاکم را دوست دارم و به میهمنم عشق و علاقه می‌ورزم . به همین بهانه ترجیح دادم در جمهوری اسلامی ایران بمانم . در طول انقلاب هرکس به نوعی سرویس میکرد و اینجانب هم وظیفه خودم دانستم طی انقلاب حرکتی کنم که نغمه یا این که آهنگ «الله اکبر» یا این که «الله الله» را با همیاری آقای رضا رویگری ساختم که ایجاد آن اثر هم دشواری‌های اکثری در ادامه داشت . چون نوازنده‌ای فقدان و استودیوها تعطیل بودند و حالت اجتماعی مرزو بوم متشنج بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دستخط «پل مک کارتنی»910 هزار دلار فروخته شد

ج اردیبهشت 26 , 1399
دستخط «پل مک کارتنی»910 هزار دلار فروخته شد جیسون واتکینز متخصص آهنگ منزل مزایده جولین از این دست خط بی اعتنا و همراه با خط خوردگی تحت عنوان اثری دوچندان نادر و گرانبها یاد می نماید و می گوید : این موزیک آشکارا یکی‌از ترانه‌های مشهوری است که کلیه با آن آشنا می باشند . این دست نویس در استودیو و به هنگام ضبط این آوا به وسیله اعضای تیم تحت عنوان راهنما به کار گیری میشد . درین مزایده که روز آدینه و به مناسبت پنجاهمین سالگرد از نیز پاشیدن تیم بیتلز برگزار شد , بیش تر از ۲۵۰ قطعه و […]