ماجرای اذان حسام الدین سراج

ماجرای اذان حسام الدین سراج
حسام‌الدین سراج , خواننده آوا سنتی و نوازنده اظهار کرد : اذانی که با صدای اینجانب شنیده شده‌است وابسته به هشت سال پیش است . صلح به اسم آقای نداف دارم که قاری قرآن است . وی خیلی با صفا است و خاطرنشان کرد اذانی بگو . گفتم لطف کن و شرایطش را مهیا کن . استودیو فراهم کرد و رفتیم ضبط کردیم و خوشبختانه از رادیو و تلویزیون پخش نشد . خوشحالم این آیه‌های عطرآگین الهی از گویش اینجانب پخش شد . در رابطه علت پخش نشدن از تلویزیون و رادیو آقای نداف ذکر کرد ایرادی که گرفته‌اند این بود که «حی علی الصلاه» را نباید به نیز می‌چسباندی و بایستی مسافت می‌دادی .
وی درپی یادآور شد : در طول عصر حجر کاسب ها اصفهان عادت داشتند اذان می‌گفتند . یکی‌از اقوام اذان صبح را در منزل خودش می‌گفت و بچه‌ها با صدای اذان بابا بیدار می‌شدند . اذان آیتی است که ما‌را در راستای حق , آفریدگار و بخشندگی دعوت مینماید .

سراج که میهمان حجت‌الاسلام زائری و محمدرضا حسینیان در برنامه «باغ رمضان» بود , در جواب بدین پرسش که آیا به جا مانده خیر و خوبی به نسل بعدی میدهیم , توضیح بخشید : اینجانب در هر دو قضیه معماری و آوا خویش را شاگرد می دانم . شاگردی موفقیت است .

وی بر لزوم دقت بیشتر به معماری شهری تاکید کرد و اعلام کرد : معماری یزد و اصفهان و شهرهای ایران بزرگ و یا این که چه بسا ایتالیا را ببینم . در نمای بخش دورنی و بخش بیرونی وقار و لذت در حیث گرفته شده‌است . اما خیلی نیز ناامید نیستیم . جوان‌هایی داریم که درین حوزه فعالیت می کنند و زحمت می کشند و بناهایی را اخلاق خواهند کرد که در آتی مورخ جمهوری اسلامی ایران به یاد ماندنی خواهد شد .

وی اعلام کرد : حرفه آهنگ اینجانب اهل ایران است از معلم شهناز , صدای نی معلم کسایی و از صدای مدرس تاج اصفهانی و از شنیدن صدای مدرس محمدرضا شجریان لذت می برم و برای اینجانب نوستالژی تولید نموده است . این گونه از آوا نام‌و‌نشان ما است . در آتی در شرایطی که بپرسند این نسل چه دسته آهنگ را گوش می‌دادند , آوا مقامی و نواحی و سنتی و اهل ایران را ذکر خواهند کرد . ولی به عبارتی بهره طلبی در دوران تازه آهسته آهسته ما‌را به سمتی خواهد موفقیت که آهنگ دوران قبل را جوان‌ها به بیماری آلزایمر خواهند سپرد . ولی گشوده درین حوزه نیز جوان‌ها عمل می کنند و ساز می‌زنند . آرزو دارا‌هستند نسبت به آتی و احترام دارا هستند نسبت به نسل قبلی . آهنگ همایون به وسیله معلم تاج اصفهانی مضاعف قدرتمند خوانده شده‌است . به جز صدا و اشراف بر هنر زیاد آدم وارسته و با اخلاقی بوده است . در اصفهان برای وی احترام ویژه‌ای قائل بودند . اینها اشخاصی بودند که سرود را به بزرگی گره زده بودند و به خاطر معرفت‌شان مردمان به اینها علاقه‌مند شدند . آنچه را که از حفظ کننده و مولانا شنیده بودند در معاش خویش اجرا می‌کردند .

سراج در رابطه اذان معلم تاج که در مصر خواندن شده‌است , اعلام‌کرد : نمی‌دانم تا چه حد درست است , اما شنیده‌ام که وی گفته می‌خواستم تقیه کنم ; زیرا در مملکت اهل تسنن بودم البته به کلمه و واژه «اشهد ان علی البته الله» رسیدم نتوانستم و حالم عوض شد .

وی در رابطه تربیت گوش در آهنگ اعلام‌کرد : زمانی عمل میانگین برای کسی پخش کنی به دلش نمی‌نشیند . بزرگان ما بچه‌های خویش را به نظر موسیقایی تربیت می‌کردند و رشد می‌دادند . یعنی وی از بچگی گوشش با ساز و با نغمه انس داشته است . در غایت به مرحله‌ای میرسید که خودش سرود می خواند یا این که ساز می زند . به سراغ انتخاب‌های عالی می رود . سفارش می کنم در قضیه آهنگ گوش بچه‌ها را تربیت فرمایید . سرود و ساز عالی برایشان پخش فرمایید . هر دم از هر جهت صدایی و سازی نباشد , بلکه گل چین شده باشد .

این خواننده آهنگ سنتی پیرو خاطر نشان نمود : اسمم را یکی دوستان خوب پدرم که اسمش حسام الواعظین بوده و اهل معرفت بوده است روی اینجانب نهاده است . زمانی به جهان می آیم میگوید دوست دارم نام اینجانب در خانواده‌ات بماند و سپس یکسری ماه سپس فوت می کند . دشوار است راجع به پدرم کلام بزنم . در بعضا خانواده‌ها نگاه از منظر بابا به فرزند است , البته وی قبلی از این یک شخص مورد اعتماد و مورد وثوق ما بود . ولی پدری داشتم که اهل دل بود با شوکت همایی با حسن کسایی حشر و انتشار داشت . از این که سرویس این توده را بکنم کیف می کردم . گهگاه می‌رفتم و می‌دیدم مدرس کسایی ساز میزند . شکوه همایی سرود می خواند . می‌دیدم چقدر شعر مراقبت است چقدر به نشانه‌ها قرآن رجوع و برگشت مینماید . یک توشه به وی گفتم چرا کتابی نوشتن نمی‌کنی؟ اظهار کرد بعدا می گویم . یک روز که داشتم خط می‌نوشتم اعلام کرد : کاغذی بده . دادم و نوشت «در پس آیینه طوطی صفتم داشته‌اند آنچه مدرس ازل خاطرنشان کرد بگو می‌گویم» . اعلام کرد این پاسخ سوالی است که چرا کتاب نمی‌نویسی . اینجانب مدام از وی تحت عنوان یک بزرگ اهل معرفت یاد می کنم خیر فقط یک بابا . در تهران خیلی‌ها می گویند ما نزد پدرت می‌آمدیم و وی برایمان سخن می‌زد . سراغ او‌را میگیرند و اینجانب نیز می‌گویم دیگر در قید حیات نیستند .

وی همینطور در رابطه این که ایراد از کجاست که ذوق موسیقایی جامعه تنزل نموده است و برای بهبود اوضاع و احوال چه می بایست کرد , توضیح بخشید : برنامه‌ریزی فرهنگی ضروری است . ما دولت‌های دیگر را دیده‌ایم . در اروپا برای آوا کلاسیک برنامه‌ریزی دارا هستند . تالارها در هفته برنامه‌ای نیز برای آهنگ کلاسیک دارا هستند . صندلی تالار را به صورتی توزیع می کنند که فروخته شود بلیتش . تحت عنوان یک هنر مزاحم نگاه نمی کنند که کی از فی مابین می رود ما راحت شویم . در بعضی مسئولان دیده‌ام این نگاه را که به آوا سنتی به دیده مزاحم نگاه می نمایند و می خواهند به آوا پاپ نگاه نمایند که پول‌ساز است .

وی خاطر نشان نمود : با این نام اختلال دارم ; هنگامی می گوییم وزارت فرهنگ و تمدن و هنر کشور ایران یعنی نماینده تمدن و هنر کشور ایران . اما در وزارت فرهنگ و تمدن و موعظه اسلامی , هنر مطرح می‌گردد یا این که راهنمایی مردم؟ این سوال اینجانب است . دیدگاه مبنایی این نام را تغییر تحول داده است اسمش را برمی‌دارند و فرهنگ و تمدن و ارشادوراهنمایی اسلامی میگذارند . وظیفه این وزارتخانه تبلیغ تمدن و هنر است یا این که پند هنرمندان . هنرمندان ده سال ۶۰ شغل های خیر و خوبی اخلاق کرده‌اند در مقامی و کلاسیک . یک سیری را جامعه ما طی نموده است و آهنگ تفننی یا این که تفریحی ضروری است . یک وقتی بازدارنده می‌شدند و همین منجر تشنگی بیشتری میشد و آهسته آهسته کلا مردمان بدین سمت رفتند و خویش مسئولان فرهنگی نماینده این دسته از آهنگ می باشند که سود طلبی بعضا را تامین نماید .

سراج اظهار‌کرد : نکته حائض اهمیت این است که اینجانب بچه‌های آهنگ اهل ایران و مقامی را می بینیم که علاقه‌مند میباشند . شیوه تبلیغی در دنیای مجازی وصال به یک بیزینس است . در کشور‌ایران چه افرادی آوا را سوق دهی می‌کنند؟ یک سری نفر می باشند از این حالت به منافع خویش می‌رسند . آوا جمهوری اسلامی ایران بر طبق خط با اهمیت ملودی پیش می رود . مردمان اصل ملودی تصنیف‌های دیرین را مراقبت کرده‌اند , میگردد این را هارمونیزه کرد ولی کاری میشود کرد؟ اصل ملودی را نباید فراموش کرد . حساس فضای اساسی ملودی است که می بایست نگهداری شود .

«باغ رمضان» هر شب از ساعت ۲۴ تا ۱ : ۳۰ از فضای مجازی پخش میگردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حمیدرضا نور بخش و کنسرت های انلاین

ج اردیبهشت 26 , 1399
حمیدرضا نور بخش و کنسرت های انلاین برنامه «ارغنون» با مسئله کنسرت‌های آنلاین در ارتباط تلفنی با حمیدرضا نوربخش ( مدیرعامل منزل آوا کشور‌ایران ) و علیرضا اهل ایران نژاد ‌ ( منتقد و خبر نگار آهنگ ) روی آنتن رادیو به گفت‌وگو رفت . درین برنامه حمیدرضا نوربخش در رابطه ارائه کنسرت ها در بستر آنلاین اظهار‌کرد : کرونا عمل روزانه تمام شغل ها از جمله فرهنگ و تمدن و هنر را با نقص‌ رو به رو کرده و این در آهنگ عیان است و آوا نواحی در شاخه های […]