محسن چاوشی مولانای جدید یا شاعری بدیع؟

محسن چاوشی مولانای جدید یا شاعری بدیع؟
محسن چاوشی در حین دوران فعالیتش تاکنون یکسری نوا که بوسیله خودش سروده شده را خوانده است و در تمام این برهه زمانی کمتر بحثی راجع به ترانه‌های وی وجود داشته , البته این خواننده در یکی دو سال اخیر سراغ سرودن شعر سفید رفته و اخیراً نیز تجربیاتی در موضوع غزل‌سرایی داشته که‌این تجربیات با نشر دو تک آهنگ تازه وی واکنش‌هایی را به همراه داشته است .

( شرح الف ( و ( وی ( اسم دو قطعه نو محسن چاوشی است که در روزهای اخیر بعضا از منتقدان و روزنامه‌نگاران نسبت به شعر این دو اثر انتقادهایی داشته‌اند . شعر این دو اثر منجر شده بحثی در وب و فضای مجازی صورت بگیرد که آیا محسن چاوشی همانقدر که خواننده و آهنگساز نیکی است , شعر سرا خیر نیز است یا این که خیر؟

​امروز یک کدام از صفحه ها خبر نامه اعتماد به همین مورد اختصاص داده شده و یک‌سری منتقد و روزنامه‌نگار به بررسی غزل‌سرایی محسن چاوشی پرداخته‌اند . به‌دنبال مروری بر این انتقادات خوا هیم داشت .

​بهمن فاطمی یادداشتی با تیتر ( سوءتفاهم چاوشی و دوستان عزیز ( متن و ضمن تاکید بر منزلت چاوشی در آوا بعد از انقلاب , در رابطه شعر قطعه ( وی ( متن است :

( شعری که جدیدا از وی نشر داده شده , تو بخوان نوشتاری که منظور بدل مولوی باشد! البته از آنچه منظور کرده فقط جزو دایره واژگانی غزلیات شمس را طوری در وزن عروضی مفتعلن فاعلن‌ سرریز کرده که سود عمل مزاح خیر چندان با نمکی از فعالیت درآمده است که جز به هجو لهجه و شعریت روان در اثر ها غزل‌های مولوی روش نبرده . کافی است به عبارات و افعال متاثر از غزل مولوی در شعری که به اسم چاووشی پخش شده ظریف شویم و آن ها را در کنار نمونه‌هایی از شعر مولوی بگذاریم . آن وقت متوجه عمق مزاحی خوا هیم شد که‌این شعرها خیر صرفا با مولوی با شعر کلاسیک و موسع‌تر از آن با مدیوم شعر کرده‎اند . مزاحی که نتیجه ها وسوسه شاعری یا این که خوب تر است بنویسم وسوسه شعر سرا احضار شدن خواننده آهنگ پاپ است و آن را به چه چیز جز ( رفتاری در مقابل منزلت خویش ( می‌توان تعبیروتفسیر کرد؟ (

​محمدرضا شیخ‌حسینی هم در رابطه شعر سرودن چاوشی متن است :

( به توجه می‌گردد بررسی کرد که در سال‌های اوج‌گیری چاوشی این ترانه‌های صفا بود که مخاطبان چاوشی را مجاب می کرد . و هم اکنون یک نتیجه‌گیری معمولی در فعالیت نیست که می بایست ترانه‌ها را صفا می‌نوشت یا این که بنویسد . مسائل به‌طور کلی احترام گذاشتن به کاری است که خودمان می کنیم . باگ اینجاست که در‌حالتی که چاوشی خوانندگی را در خودش درونی کرده طوری که بابت کاری که میکند شایسته تحسین‌هایی بی‌حد است , آیا میپندارد مسافت آهنگ نیکی تلاوت و نوشتن یک روز؟ دو روز یا این که یکسری سال است؟ راستش را بخواهی دیر شده محسن . ترانه‌سرایی عمل خیلی عالی بودن نیاز دارااست که نوشتن این فعالیت درونی بشر باشد . آن‌طورکه خوانندگی برای چاوشی فرض شد . (

​میعاد نیک حیث مختلفی داراست . وی متن است :

مهم ترین خصوصیت محسن چاوشی ریسک‌پذیری و میل به تغییر تحول در وجودش است . چاوشی بارها نشان ‌داده که هیچ اِبایی از تغییرات بزرگ در سبک کاری‌اش ندارد و در‌صورتی‌که حس‌ نماید با تغییر تحول قادر است رو به ‌جلو حرکت‌ نماید و حالِ درونی خودش را خوبتر نماید , سوای فوت وقت این ‌کار را انجام میدهد ; چه بسا در صورتی این دگردیسی‌ها به‌ مذاق خیل عظیمی از طرفدارانش خوش نیاید . ( شعر قطعه ( وی ( قالب قصیده و مضمونی آیینی دارااست و محسن چاوشی بازهم با اشراف بر کلیه اجزای خودکار , توانسته غایت هنر خویش را به‌ نمایش بگذارد چراکه نیز قضیه فقهی و اعتقادی شعرش را به‌ کمال رسانیده و نیز نیم‌نگاهی گلایه مند به وضعیت جانور داراست . لهجه تلمیح و اشاره درین ‌سبک نقشی تاثیرگذار را ایفا می‌نماید و چاوشی از این دارای اهمیت هم غافل‌ نبوده است . محسن چاوشی در فصلی نو از معاش کاری‌اش قرار دارد ; فصلی دلپذیر و تحسین‌برانگیز که با ذهن ها نغز و شعرهای زیبایش گره خورده و برون میتراود از کوزه , هرآنچه در اوست . (

​اما اسماعیل امینی , شعر سرا و طنزپرداز , لحاظ تند و تیزتری راجع به چاوشی و شعرش دارااست . امینی ابتدا به کاستی‌های شعر ( وی ( اشاره کرده و در پایان به چاوشی تاخته‌ است ;

( صدای ساختگی , حنجره الکترونیکی , عرفان مشتری‌پسند , آوا سنتی رنگ زرد , داریوش استوک , ابی غیر حقیقی , سیاوش قمیشی جعلی! (

​متن یادداشت اسماعیل امینی به شرح ذیل است :

( شعری به اسم محسن چاوشی پخش شده شده‌است البته خیره کننده است که خواننده , شعر خویش را نادرست می خواند . به حیث میرسد خواننده از اطرافیانش برای سرهم کردن این سطرها یاری گرفته است . یکی به عبارتی دور و بری ها و یارانش متن است که منتقدان این شعر , زیرا اسم چاوشی ذیل شعر است به آن هجوم میکنند و در شرایطی‌که سوای اسم نشر داده شده بود با شعر مولانا , برابرش می‌دانستند و هم این که منتقدان حرف‌های کلی می‌زنند و به کاستی‌های معین شعر اشاره ندارند . حرف‌های درهم و برهم دیگری نیز در رابطه مفهوم و بی‌معنایی و محاکات نوشته‌ است که مصداق بارز پوچ‌نویسی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توضیحات وحید شمسایی در زمینه ی لایو با تتلو

ش اردیبهشت 6 , 1399
توضیحات وحید شمسایی در زمینه ی لایو با تتلو امیر حسین مقصودلو مشهور به تتلو که در روزهای خانه‌نشینی به دلیل بیماری کرونا کارایی کرده با چهره‌های متعارف و نامتعارف لایو اینستاگرامی برقرار نماید این توشه ترتیب یک لایو با وحید شمسایی ستاره فوتسال را اعطا کرد , البته چه سنخیتی فی مابین این دو نفر است؟ تتلو هنگامی که در کشور ایران بود بعداز حضور در تمرینات پرسپولیس و استقلال , پس زده شد و […]