محسن چاوشی : نمی توانید از من خوبتر موشکافی فرمائید

از اولِ این سال , «محسن چاووشی» به حاشیه‌های متمایز دامن زده است . پس از جدال لفظی با همسر «ابراهیم حامدی» , حال تکثیر قطعه‌ی نو این خواننده با اسم «شدت میدان» , باعث شده تا عده ای از هوا داران وی بیانیه‌ای مشترک منتشر و در آن نسبت به فعالیت‌های تازه چاوشی انتقاد نمایند .

در جزء این بیانیه آمده است : «سقوط آزاد محسن چاوشی , هواداران و دوست‌داران او‌را نگران نموده است . قطعه «شدت میدان» آنقدر ضعیف بود که چه بسا متعصب‌ترین هوا داران چاوشی , لب به اعتراض گشودند و از این آهنگ انتقاد کردند ; ولی آن چیزی که بیشتر دوست داران را آزار می دهد , سفارشی قرائت و همیاری با اشخاص ناکارآمد است . . . آقای محسن چاوشی , هوادار دلش برای روزهایی که «ابراهیم» می‌ساختید و «خوزستان» می‌خواندید , تنگ شده‌است . »

​«محسن چاوشی» به‌این بیانیه پاسخی خیره کننده اعطا کرد و نوشت : «تو و جد پدری و همینطور مادری‌تان شد‌ّت عرصه ندیده‌اید . لطفاً وارد عرصه گردید تا شدّت نشانتان بدهم . واپسگرایی را کنار بگذار . . . دوران سیاه و پوک «دیوار بی‌در» و «عمو زنجیرباف» , قبلی و جای خویش را به آسانی و شور داده . اینجانب آهنگساز همه‌ی آنها هستم . از عبد و بنده خوب تر نمی‌توانید موشکافی فرمائید . »

در ماه‌های قبلی از سال , «محسن چاوشی» پنج قطعه با نام‌های شرح الف , وی , ضمیر خودسر , طاق ثریا و شدت عرصه منتشر کرده که وظیفه سرودن شعر , ساختن ملودی و تهیه و تنظیم همه این قطعات را خویش برعهده داشته است . شعر دو قطعه ابتدا وی در سال نو با انتقاد بعضی از شاعران مرزوبوم از جمله محمدعلی بهمنی همراه شد , به طوری‌که بهمنی اشعار چاوشی را سخیف دانست .

دیگر حاشیه‌ی محسن چاوشی در سال نو جدال لفظی وی با مهشید برومند ( حامدی ) , همسر «ابراهیم حامدی» اشاره نمود . اگر چه جدال فی مابین این دو خواننده به پایان رسیده , ولی هم‌چنان بعد ها تازه‌ای به خویش می گیرد .

کلیه چیز از یک بیت شعر آغاز شد ; «محسن چاوشی» هم زمان با شب‌های قدر نوشت : «با یدالله و با تیغ علی ذوالفقار , سینه‌ی گردن‌کشان اجازه دهد می‌درم» این بیت مرتبط با آهنگی از این خواننده است که نصفه شعبان شد . بعداز آن «مهشید حامدی» در صفحه‌ی اینستاگرام خویش به وی تاخت و چاوشی در جواب به وی اظهار کرد : «تعفن! رایحه‌ی تخمیر است که قهقهه‌زنان می‌پیچد به مشام و جیب‌های بی‌گناه و اما بیچاره گوش‌های عربده‌خواه . »

وی ادامه داده بود : «تعفن! کج فهمی‌ است و روخوانی‌ و هیجان لحظه‌ای چشم شدن و اما شنیده شدن غیر جغرافیای بد مستِ پُرعربده و کفش‌های طلا جواهرات یادمان باشد آن دو جفت , دوازده اعدامی بود ذیل پای شما به ایالات متحده عربی . در‌صورتی‌که طلاست نعلینتان , ما هنوز رختمان عزاست . به سبزی و نان زنده‌ایم ; اما سوای بی‌خندانِ رفسنجان . عربده نکش شبه ماه! یه خرده آهسته بتیغان بیا اینجا و پاره ای طعم کن پوستِ شیر را . مقداری بخوان و ‌اندکی گوش باش جای نوشیدن و چرخیدن . »

وی در پایان اشاره‌ای به «عارف عارف‌نیا» هم کرد و درباره‌اش نوشت : «من از تو داغ‌ ترم , ادای داغ در مکن که شمشیرِ ذوالفقارِ اینجانب مست عرصه است و فراهم به گردنکشان , جیب بُران و عربده کشان… و ولی یاد عربده کشی دیگر افتادم متعارف به عبارتی که پشیمان است «مثل سگ» و افتخار می نماید به کاباره و شهامت تهران ندارد!»

اشاره‌ی «محسن چاوشی» به اجرای نیمه‌ی اسفندماه «ابراهیم حامدی» و چندین خواننده بیرون مرزو بوم در فستیوال طنطوره ایالات متحده عربی بود که تحت‌عنوان «موسیقی سوای مرز» اجرا شد . فستیوال زمستانی طنطوره که در شهر علا و در حوالی مدینه‌النبی برگزار میشد , برای اولین‌بار صاحبخانه خوانند‌گان اهل ایران بود .

داستان به همین‌جا ختم نشد و وی در کانال تلگرام خودش نوشت : «از حقِ علی نمی‌گذرم» و همین باعث شد تا این دعوای مجازی هم‌چنان ادامه داشته باشد و «مهشید حامدی» درپی بنویسد : «این جوابِ سراپا خشم وغرور و بد دهانی جناب چاووشی است در پاسخ متن عبد و بنده . به واقع این‌ها می پندارد چه کسی هستند؟ احتمالا دلخور میباشند که چه بسا اسمشان را نیاوردم؟ این‌ها چه نوع موجوداتی می باشند که خودشان را تا این حد در نقط ی اوج می‌بینند؟ و اینگونه وحشتناک به دار و ندارت می‌تازند؟»

وی به ماجرای جمع‌کردن پول دیه به وسیله چاوشی برای یاری به اعدامیان هم هجوم کرد . این خواننده با فعال‌سازی کمپین نجات و جمع‌آوری مبلغ دیه به امداد هوادارانش چیره به نجات جان یک برنا محکوم به اعدام شده‌است . وی تا کنون با ملازمت هوادارانش و فعال‌سازی کمپین در صفحه های مجازی‌اش بیشتراز ۳۰ برنا محکوم به اعدام را با پرداخت دیه از چوبه دار نجات داده است .

درین بین ویدیویی از «ابراهیم حامدی» که گفته می‌گردد مرتبط با چندین سال پیش بود , در فضای مجازی منتشر شد . در‌این ویدئو , ابی به تعریف و تمجید از چاوشی میپردازد و جزء آهنگ «امیر بی‌گزند» را میخواند .

بعد ها این مسائل به شکلی شد که بعضا رسانه‌های قانونی هم بدین مسائل برخورد نشان دادند , مثلا روزنامه‌ی «فرهیختگان» نوشت : «قضیه از دعوای یک خواننده پر اسم و رسم با همسر یک خواننده دارای اسم و رسم بالاتر است و مساله دیگری مطرح است . مسائلی که آغشته به سیاست و وطن‌دوستی و پاره ای نیز هنر است . نکته دیدنی ولی این است که در بالا کسی به خواننده داخلی اعتراض میکند و اورا حکومتی می‌نامد که شاید هنوز پول‌هایی که از ایالات متحده عربی گرفته‌اند را بی نقص خرج نکرده‌اند . چاوشی تبهکار به‌سکوت در قبال کاستی‌های مرز و بوم از سمت اشخاصی است که در خاک سعودی‌ها و با پول آن‌ها کنسرت داده‌اند . »

روزنامه‌ی «صبح نو» هم نوشت : «جدال محسن چاوشی با همسر یک کدام از خواننده‌گان لس‌آنجلسی , مجدد بازار برچسب‌ها و برچسب‌زنی‌هایی از متاع «هنرمند حکومتی» را داغ نموده است ; ولی حقیقتا هیچ الگوی رفتاری روشنی در سال‌های اخیر فی مابین هنرمندان وجود داشته که بتوان آن را مصداق چنین برچسبی دانست؟ آیا محسن چاوشی میتواند مصداقی برای چنین برچسبی باشد؟ محسن چاوشی در واقع با شخصی طرف بود که فاقد نام و نشان هنری و حرفه‌ای است و صرفاً آوازه ضمنی به واسطه شوهرش دارااست ; جواب به یک عقیده فردی را با ادبیات توهین‌آمیز و برچسب‌زنانه , تبدیل به یک جدال سیاسی – مذهبی نموده است ; و اما باوجود ارزیابی عامیانه و سطحی‌اش , حاوی مسائلی است که نمی توان آن‌ها‌را بی‌پاسخ گذاشت . »

ولی از پایانی واکنش‌ها , صحبت‌های «محمدرضا حیاتی» – گوینده‌ی خبر – بود که در یکی‌از گفت‌وگوهایش به‌این نکته اشاره داشت که : «ارادتمند ابی هستم و صدای چاوشی را نیز دوست دارم . »

وی ولی یک سری روز سپس در ویدیویی دیگر تیتر کرد : «مصاحبه‌ای از عبد در فضای مجازی منتشر شد که درباره با جدال لفظی آقای محسن چاوشی از خواننده‌های عالی کشورمان و یکی‌از خواننده‌های اهل ایران بیرون سرزمین از اینجانب سوال شده بود . عبد هیچ اطلاعی از عامل , محتوا و ریشه‌ی این جدال لفظی در بین این دو خواننده عالی کشورمان نداشتم و تنها ازخاطراتی که با اثر ها آن خواننده داشتم گفتم . همینطور عبد و بنده به صدا و ترانه‌های عالی آقای محسن چاوشی عشق و علاقه دارم و تنها به مطرح شدن خاطرات آن خواننده پرداختم . ذکر این نکته نیز حتمی و اضطراری است که ما در مرزوبوم و کشوری متولد و بزرگ شدیم که مدام یاد مولا علی ( ع ) و سیره و روش و خط مش مولا علی‌ابن ابی طالب خط مش روش ما بوده و انتظاری نیز غیر از این نیست . »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مهدی اخوان لنگردوی , درگذشت

پ خرداد 8 , 1399
«مهدی اخوان لنگرودی» که می بایست اورا خالقِ یکی‌از ماندگارترین ترانه‌های آلترناتیو راک کشور‌ایران ( گل یخ ) دانست , آخر و عاقبت بعداز یک‌ماه دست و پنجه نرم‌کردن با عارضه‌ی مغزی در بیمارستانی در دوری جان سپرد . «کوروش یغمایی» پس از فقدانِ یارِ دیرینش نوشت : «بهار از دستای اینجانب لبریز زد و رفت . . . کد خدا پسر نیز از بین ما رفت . » وقتی که که‌این موزیک سروده شد , «یغمایی» قیم نوا راک دانش گاه بود و تیم آهنگ «رایچرز» را تشکیل داده بود و ولی هنوز پارسی نمی‌خواند . گل‌ یخ را ولی خواند و گرفت و تمامی شنیدند . در واقع آلبومی […]