نظرات نادر مشایخی راجع به کرونا

نظرات نادر مشایخی راجع به کرونا
نادر مشایخی در رابطه موقعیت کنونی هنرمندان میدان آهنگ مرزو بوم در مواجهه با مساله پیش‌آمده به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا بیان کرد : در شرایط کنونی طریق رابطه اجتماعی‌مان فرق کرده وگرنه خویش رابطه , همچنان به قوّت خودش باقی است .

نادر مشایخی پرداختن به حالت آهنگ , به‌خصوص در احوال کنونی را اضطراری دانست و با اشاره به‌این نکته که چنین قوانینی هیچ زمان در دنیا وجود نداشته است , اذعان کرد : احتمالا در آتی , ما برای نسل‌های آن‌گاه بتوانیم بگوییم که ما نیز گرفتار پاندمی شده‌ایم .

این هنرمند همینطور به جنبه‌های مثبتی که در حال حاضر بوجود آمده اشاره نمود : اتفاقاً این پاندمی در عین فاجعه‌بودنش , نکات مثبتی را نیز در بر داراست ; نکاتی زیرا وقت‌شناسی . هنرجویان با دقت به الان مجبورند وقت‌شناس باشند . به‌طور نمونه , اینجانب کلاس آنلاین تدریسم را رأس ساعت ۴ عصر استارت میکنم و هنرجویان می بایست راز ساعت مقرر حاضر باشند , وگرنه از آن مبحث جا خواهند ماند و به کلاس آنلاین ( مجازی ) نخواهند رسید . افزون بر آن , اشخاص یاد گرفته‌اند که زمانی به سالم خویش تفکر ‌کنند , در واقع به سالم سایرافراد نیز میپندارند .

این آهنگساز استعمال از فضاهای مجازی برای تغییر و تحول شیوه‌های آموزشی را امری واجب و واجب دانست و اعلام کرد : با اعتنا به مساله پیش‌آمده در دنیای کنونی , بایستی به روش‌های نوین رو آورد و زیرا تجهیزات و دسترسی‌های مدرن ما بیشتر در حوزه فضاهای مجازی است , ناخودآگاه ما به‌این سمت جنبش میکنیم . اینجانب نیز درین موقعیت از همین روش سود میبرم و به‌صورت آنلاین درس دادن میکنم و از روش دنیای مجازی کلاس‌هایم را دایر می کنم .

وی به چگونگی برگزاری کلاس‌های آموزشی خویش در‌این دور و بر پرداخت و خاطر نشان نمود : برگزاری کلاس‌ها با کیفیتی گوناگون که تمامی در خانه‌هایشان نشسته باشند , در مدل خویش نو است . فراگیری از روش پرسش‌ها , علاقه‌مندی‌ها و این که مخاطب چه چیزهایی را میتواند یاد بگیرد پیش میرود , ولی رفته‌رفته چیزهایی تازه نیز کشف میشود و حیاتی است بدانیم که طرز رابطه اجتماعی‌مان فرق کرده وگرنه خویش رابطه , همچنان به قوّت خودش باقی است .

این آهنگساز پررنگ مرزوبوم در رابطه روش درس دادن در آموزشگاه‌ها به‌خصوص فعلا که تمامی کلاس‌‌ها آنلاین برگزار می گردد , توضیح اعطا کرد : در بیست سال اخیر کتاب‌های خیر و خوبی تألیف و ترجمه شده‌است . کتاب‌هایی که در قبلی برای تکنیک‌های آوا ترجمه شده بودند , فاقد ارزش‌های موسیقایی بودند و زیرا امروزه درس دادن آهنگ معمولاً بر اساس به عبارتی کتاب‌های قبل است , موقعیت درس دادن در کشور ایران اکنون , بدتر از هر هنگامی است . اکنون البته تجهیزات به گونه ای است که دیگر فرصتی برای تلف‌کردن وقت دانشجو یان نیست ; به‌طور نمونه شما یک ساعت مجال دارید که مبحثی را توضیح دهید و درین یک ساعت ناچار خواهید شد تا صرفا چیزهای با اهمیت را توضیح بدهید . خوشبختانه این جریان سبب ساز می شود تا کمتر شاهد درس دادن خطا باشیم . برای این‌که وقتی که ما داریم محدود است و ابزاری که در دست داریم ابزاری است که گواهی و گواهی به جا می گذارد و در فیض نمی شود بی‌اساس کلام زد .

ما منش دیگری جز آرزو نداریم . زمینه دارای اهمیت ما اکنون این است . این که در منزل بنشینم و کاری نکنیم , شدنی نیست . به عقیده اینجانب شایسته ترین فعالیت در شرایط فعلی این است که ابزارهای دردست را در لحاظ بگیریم و فعالیت کنیم . این عمل قطعاً به ما راهی نشان میدهد که امید‌بخش است .

نادر مشایخی آن گاه به اجراهای آنلاین پرداخت و پخش آنلاین را در فضای مجازی غیرمناسب دانست و تصریح کرد : اینک اجرای زنده ممکن نیست , از طرفی نیز اجرای کنسرت در دنیای مجازی , آن لطف و زیبایی و صدا را ندارد ; به‌طور نمونه شما با یک موبایل نمی‌توانید سمفونی ۸ ماهلر را بشنوید . حدود ۲۰۰ـ۲۵۰ نفر نوازنده در موقعیت معمولی برای اجرای این قطعه می‌نوازند . در طول معمولی اینجانب از شنیدن آهنگ با هدفون و یا این که گوشی انتقاد میکردم و عقیده دارم که‌این آوا نیست ; زیرا گوش ما حساس‌تر از هر گونه هدفون است . به‌علاوه در آوا علاوه بر گوش که بازی نقش مینماید , دیده و تمام اعضایی که دریافت‌کننده حسی‌اند و هرگونه داده‌ای را اخذ میکنند هم , در ادراک موسیقایی ما تأثیر میگذارند .

این رهبر ارکستر این‌گونه خاطر نشان کرد : در شرایط کنونی بایستی شایسته ترین شیوه را برای انتقال عاطفه ها موسیقایی از روش این رسانه , یعنی فضای مجازی , پیدا کرد .

ایشان به برخی از ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی هم اشاره نمود و اظهار کرد : این دیدنی است که هم‌زمان یکسری نوازنده در خانه خویش قطعاتی را اجرا و با نیز هماهنگ ( سینک ) نمایند , ولی این نمی‌تواند راه‌حلی مطلوب باشد . بایستی از این ابزار ( فضای مجازی ) در خویش فرایند و صورت ( فرم ) آوا استعمال شود ; آن موقع است که‌این روش فعالیت مینماید و تأثیر میگذارد .

وی با آوردن مثالی در همین مسئله خاطر نشان کرد : میکروفن و اسپیکر از زمان ورودشان , به آوا زخم زدند . اسپیکر یعنیloud speak و در واقع یعنی بلند صحبت‌کردن . مرتبط با «گفتن» است و اصلاً با آوا سروکار ندارد . پخش‌کردن سه‌تار با آن صدای ظریفش توسط اسپیکر , یعنی تبدیل آن به صدایی دیگر . صحت دارد که به دلیل وضع مالی , کنسرت‌رفتن برای هر کسی مقدور فقدان و به‌این برهان توده یه خرده می‌توانستند کنسرت بروند و از نزدیک و با صدای صحیح قطعات را بشنوند , به این ترتیب از روش ساخت میکروفن و اسپیکر این قابلیت را تقویت کردند , ولی این به آن شکل نیست که دقیقاً به عبارتی صداها به‌طور طبیعی‌شان شنیده شود .

با ابزاری ادای ابزاری دیگر را درآوردن نادرست است . بایستی خویش ابزار را بررسی کنیم و ببینیم که چه توانایی‌هایی دارااست و از توانایی‌های آن برای پیشبرد عمل , مصرف شود .

این آهنگساز پر رنگ کشورمان در پی صحبت‌هایش اظهار‌کرد : به‌طور نمونه برخی از استادان که به‌زیبایی ساز می‌نوازند , به همین آسانی این ابزار را نپذیرفته‌اند . اساسا , میکروفن به آن‌ها این قابلیت را داده است که امکاناتی را به ساز خویش بیشتر و تکنیک‌هایی را اجرا نمایند که فارغ از میکروفن کسی صدایشان را نمی‌شنود . یعنی میکروفن را اصطلاحاً involve کرده و در دید هنری‌شان از آن استعمال مینمایند و این فراوان خوب است .

وی با مثالی دیگر برای به کار گیری از ابزارهای دردسترس تیتر کرد : در بعضا از شهرها که فارغ از نقشه گلیم می‌بافند , زمانی اشتباهی صورت می گیرد آن را رفع نمیکنند بلکه تکرارش می‌نمایند و این نادرست تبدیل به جزئی از ساختار آن گلیم بافت میگردد . در غایت این گلیم بافت اثری مخصوص می گردد و این ساختاری که از یک نادرست برخاسته , اتفاقاً گلیم را تبدیل به شاهکار می نماید .

این دسته برخوردکردن با ابزار دردسترس , منجر می‌گردد که هنرمند بتواند پیامش را به شایسته ترین نحو ارائه نماید و انتقال بدهد .

مشایخی خاطر نشان نمود : شرایط فعلی بایستی با امکاناتی که‌این ابزار ( فضای مجازی ) در اختیارمان قرار میدهد فعالیت کنیم . با دقت به موقعیت کنونی و شم امنیتی که ماندن در منزل به ما میدهد و این‌که این ابزار فراهم , در اختیار و در اختیار است , میتوانیم اذهان را راحت‌تر انتقال بدهیم ; افکاری که ممکن است دو ماه پیش اصلاً نداشته‌ایم .

این امری کلیدی و حساس است . مهم ترین کاری که یک آهنگساز بایستی بکند این است که بداند چه ابزاری در اختیار داراست و این ابزار دارنده چه توانایی‌ها و چه ضعف‌هایی‌اند ; به‌طور نمونه اینجانب شرایط کنونی نمی‌توانم ارکستری ۱۲۰نفره صورت دهم . می بایست تاءمل کنم که چه کاری میتوانم بکنم ; زمانی بدین این مورد تفکر کنم , یعنی شیوه صحیح را رفته‌ام .

مشایخی در پایان صحبت‌هایش از قابلیت و امکان ضبط در موقعیت فعلی بیان کرد : اتفاقاً شرایط کنونی می شود از این حالت به کار گرفت . اندکی می بایست حوصله کرد تا به‌وضوح ببینیم چقدر عالی می گردد ضبط کرد . ما بایستی این قابلیت و امکان را به جوان ها بدهیم . جوان‌ها خیلی عالی دارا هستند عمل میکنند و یاد می گیرند . جوان ها میدانند نظام انتقال داده ها با این ابزار چه می باشد . آنان فکرهایی دارا هستند و این ذهن ها را در اختیار اینجانب می گذارند . می شود در هر وضعی فعالیت امید‌بخش کرد و تکلیف بشر نیز همین است . در‌حالتی که شما بتوانید به‌وسیله ابزاری فرهنگی به اسم آوا که در دست دارید پیامی برسانید , عمل خویش را انجام داده‌اید و این یعنی هنر معاش .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اعضای خانه ی موسیقی هیچ حمایتی از سمت دولت اخذ نمی‌کنند

ج اردیبهشت 26 , 1399
اعضای خانه ی موسیقی هیچ حمایتی از سمت دولت اخذ نمی‌کنند سوسن بخشایش ( مدیر کانون صدابرداران ) در رابطه موقعیت صدابرداری در دوران شیوع کرونا اعلام کرد : کسب و شغل های متعدد بجهت شیوع ویروس کرونا مدتهاست که موقعیت قابل قبولی ندارند . درین بین بعضی عمل ها از جمله کار های موسیقایی بخاطر پرخطر بودن در قبال احتمال شیوع ویروس تاکنون کماکان تعطیل بوده و فعلا اذن کار را اخذ نکرده اند . او خاطر نشان کرد : مهم‌ترین ادله عدم عمل شغل ها پرخطر نگهداری تندرست جامعه و خویش صاحبان و فعالان این شغل ها است ولی در‌این فی مابین می بایست اندیشه کنیم که صرفا مرجع درآمد این اشخاص همین شغل ها است و هنرمندان میدان آهنگ بیشتراز دوماه است که بدون شغل گردیده اند و هیچ مرجع درآمدی نیز برای گذران معاش ندارند . […]