نوازندگان از حقوق و دستمزد های ملیاردی سهمی ندارند

نوازندگان از حقوق و دستمزد های ملیاردی سهمی ندارند
یکی از بخش های اصلی حساس آوا جور سازبندی‌ها و ارکستراسیون است که‌این دارای اهمیت با وجود نوازندگان اهمیت می یابد . ناگفته نیز پیداست که فارغ از همیاری و همکاری نوازندگان هیچ اثر موسیقایی در هر گونه‌ای خلق و خوی نشده و به عاقبت نخواهد رسید . در کشور ایران ولی برخلاف بخش اعظمی از کشورها نوازندگان به حیث حقیقی وواقعی و حقوقی با مشکلات بخش اعظمی روبه رو هستند و این کاستی طی سال‌های اخیر جدی‌تر نیز شده‌است . فعلا آنچه اهمیت داراست خیر کیفیت عمل نوازنده بلکه ظواهر و شیوه ارتباطات اوست . جدا از این کاستی‌ها رقم تحت حقوق و دستمزد نوازندگان هم یکی دیگر از مشکلاتی است که‌این قشر از جامعه را با دشواری‌های بیشتر و جدی‌تر مواجه نموده است . به‌طور معمول حقوق و دستمزد کلان کنسرت‌ها و محصول ها قسمت خواننده و تهیه‌کننده می گردد و نوازندگان درین تقسیم‌‌بندی ناعادلانه جایگاهی ندارند و کمترین و عجیب‌ترین دستمزدها را اخذ می نمایند .

مجید برومند , نوازنده گیتاربیس که طی سال‌های فعالیتش با خوانندگانی زیرا مانی رهنما , فریدون آسرایی , قاسم افشار , محسن خاص , زنده‌یاد مرتضی پاشایی , مهدی یراحی و حمید حمایت کننده همیاری کرده , در گفتگوی مقابل در رابطه اهمیت ساز گیتاربیس در گونه‌های متفاوت و روندی که طی این سالیان طی کرده , توضیح اعطا کرد و به تشریح حالت نوازندگان در کشور ایران پرداخت .

این روز ها چه می‌کنید؟

حدود 1سال است تحت عنوان نوازنده با آقایان علیرضا عصار و روزبه بمانی همیاری دارم .

در کنسرت آنلاین روزبه بمانی که به صورت آنلاین برگزار شد هم حضور داشتید؟

در واقع از آن زمان که روزبه بمانی آغاز به برگزاری کنسرت کرد با وی تحت عنوان نوازنده همیاری داشته‌ام و این همیاری کماکان ادامه دارااست .

چرا مسئولان نسبت به سازی زیرا «گیتاربیس» که در ذهن آهنگ راک و پایین شاخه‌های آن را به یاد می آورد , جناح دارند؟

تکلیف مسئولان دراین مسئله واضح است , چون بیشترشان سواد موسیقایی ندارند البته این که مردمان معمولی گیتاربیس را مرتبط با یک‌سری سبک‌ها میدانند , صحیح نیست . گیتاربیس در سبک‌های گوناگون کاربرد داراست و سبک‌های گوناگون را به وسیله آن اجرا می‌نمایند . گیتاربیس سازی جداگانه است و سبک‌هایی زیرا راک , فانک , جز , فیوژن , پاپ و غیره با این ساز اجرا می شوند . بدین ترتیب نمیتوان اعلام‌کرد گیتاربیس به عنوان مثال متلعق به راک است و این سبک را در ذهن تداعی مینماید . تمامی سبک‌ها میتوانند با گیتاربیس که سازی جدا است , اجرا شوند .

یعنی مبنای استعمال از گیتاربیس فقط محدود به پاپ و بعضی گونه‌های دیگر نیست؟

خیر خوشبختانه یکسری سالی است از گیتاربیس در آهنگ سنتی تحت عنوان ساز کامل کننده به کار گیری می شود که رخداد خیر و خوبی است . با وجود گیتاربیس کنسرت‌ها رنگ و لعاب خیلی بهتری به خویش می گیرند .

از هنگامی وقتی که پاپ به کشور‌ایران آمد گیتاربیس نیز به آوا ما وارد شد این یعنی استادان متعددی دراین مورد نداریم , با این اکانت تا چه حد توانسته‌ایم از قابلیت‌های گیتاربیس به کارگیری کرده و آن را افزایش دهیم؟

بعد از انقلاب به دلیل حالت بوجود آمده بخش اعظمی از نوازندگان عالی اهل ایران و اکثری از بیسیت‌ها و گروه‌های فرنگی ( منظورم نوازندگان گیتاربیس است ) که در کشور‌ایران فعال بودند , هجرت کردند . به هرحال آن عصر مقطعی دوچندان یگانه بود به‌این استدلال که باوجود موقعیت اجتماعی , سیاسی و فرهنگی حدود ده عدد دوازده سال در مورد آهنگ وقفه سنگین وزن تولید شد . این حالت تا اوائل ده سال هفتاد ادامه پیدا کرد و به آهنگ زخم دوچندان زد و منجر کمرنگ شدن آن شد . در آن حالت یگانه , وب و دسترسی به آن امکان‌پذیر فقدان و تعامل‌ها محدود بود و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای رایج وجود نداشت . سازه به همین عارضه ها رابطه ما با جهان انقطاع شد و در فیض دسترسی به داده ها روز مسیر کمبود ; بخصوص مسئله گیتاربیس که برای ما سازی فرنگی و غربی به حساب می آید . در آن دوران معلمان و نوازنده عالی هم در کشور‌ایران نبودند , در سود نسلی بوجود آمد و هنرمندانی زیرا بابک ریاحی‌پور , کامران مجرد و نوازندگان قدیمی‌تر که معاصر به اکانت می‌آمدند , پا به میدان عمل گذاشتند . این اشخاص بر پایه ی منابع و مراجع مو جود که تعداشان مضاعف فقدان در آن موقعیت , مولفه‌های اساسی و حتمی را آموختند .

شما در مقطعی شاگرد آقای ریاحی‌پور بوده‌اید؟

آری ایشان معلم اینجانب بوده‌اند و یکسری ماهی در کلاس‌هایشان حضور یافته‌ام و از محضرشان استعمال کرده‌ام . ایشان که تعدادی سالی را در آن سوی مرز سپری کرده‌ بودند , در آن بازه منبعی بی نیاز در مسئله گیتاربیس کشور‌ایران به اکانت می‌آمد و هنوز هم اینگونه است . وی علم و داشته‌هایش را به دیگر افراد انتقال بخشید . احتمال دارد داشته‌ها و شیوه انتقال وی در آن زمان با رفرنس‌ها و استانداردهای جهانی مسافت داشت البته وی ساز گیتاربیس را زنده نگه داشت و شاگردانی را تربیت کرد تا این که موقعیت تغییر‌و تحول کرد و وب عمومیت یافت و دسترسی به آن آزاد شد . حالا در شرایطی که در‌پی منابع در وب و به عنوان مثال یوتیوب کاوش فرمائید با تعداد بخش اعظمی مرجع مواجه خواهید شد .

اینک کمبودی در مسئله گیتاربیس و شیوه‌های به کار گیری از آن شم نمی‌شود؟

خبر کمبودی نیست . ولی بگذارید موضوعی را مطرح کنم این که در صورتیکه ما قوانینی داشته باشیم که بر پایه ی آن بعضا گروه‌های یگانه و نوازندگان بزرگ جهان به جمهوری اسلامی ایران بیایند و به اجرای برنامه بپردازند , اتفاق‌های دارای اهمیت و موثری صورت خواهد اعطا کرد . شما هرچه در وب و یوتوب کاوش فرمایید این واقعه جای اجراهای واقعی و غیرمجازی را نخواهد گرفت . در صورتیکه به عبارتی فلان بیسیت بزرگ عالم که در ترکیه کنسرت برگزار می‌نماید به کشور‌ایران بیاید و به اجرای برنامه بپردازد و یکی , دو روز مسترکلاس برگزار نماید تاثیر زیاد بزرگ و موثری خواهد داشت . متاسفانه ما از این قابلیت محروم هستیم .

طی دهه‌های اخیر در میان نسل بعداز انقلاب یعنی اشخاصی زیرا علیرضا عصار و هم‌‌دوره‌ای‌هایش با نسل‌های بعد از آن شکافی صورت بخشید البته شما با خواننده‌گان هر دو نسل همیاری کرده‌اید . در رابطه علم و رویکرد خواننده‌گان ده سال هفتاد و هشتاد و تفاوت‌های پاره ای و کیفی آنان با نسل‌های سپس توضیح دهید .

ببنید هر کشوری در هر زمینه‌ای از جمله ورزش , هنر و دیگر زمینه‌ها دوره‌ای طلایی داراست . این عصر طلایی اینگونه به‌وجود می آید که عده‌ای از آدم‌ها در آن مدت به صورت مراد یا این که اجباری به دور نیز عده میگردند و تیمی را تشکیل می دهند و به عمل میپردازند و اثراتی کیفیت خوب ساخت مینمایند . زمان طلایی ما در مسئله آوا ده سال چهل تا ده سال پنجاه بود و تعداد انبوهی اثر ها به یادماندنی در‌این دو ده سال به وسیله هنرمندان بزرگ ساخت و ارائه شد و ما هم آنان‌را شنیده‌ایم . خلاء به‌وجود آمده در سال‌های بعد از انقلاب منجر شد دربین دو نسل مسافت و رخنه‌ بیفتد . تعدادی نفری از آن آدم‌هایی که در آن عصر طلایی عمل می‌کردند کماکان در کشور‌ایران ماندند و عمل کردند ; اشخاصی زیرا زنده‌یاد بابک بیات و چندین نفر دیگر . اکنون آن اثراتی که در ده سال هفتاد ایجاد شده‌اند و ما آن ها را می‌شنویم , برگرفته از به عبارتی ریشه‌ای است که در ده سال پنجاه داشتیم . آن‌گاه نسل تغییر تحول کرد و بعضی از آن آدم‌ها فوت کردند و بعضی از جمهوری اسلامی ایران رفتند و کلا دیگر کسی کمبود که آن ریشه و آنچه روییده بود را رشد دهد . بعداز آن فعالان میدان آوا استارت به کپی‌کاری کردند . برای مثال کسانی مشابه سیاوش قمیشی و داریوش می‌خواندند و به هرحال اسکن کردن‌های رتبه چندم عمومیت یافت درحالیکه ما خواننده‌گان عالی و اثر ها خوبشان را داشتیم , البته آن‌ها را از در بین بردیم و به رو نوشت روی آوردیم , آنهم کیفیت خوب زیر . بعد از آن با وجود ساخت تکنولوژی و ابزار و ادوات مرتبط با آن , خیر صرفا ذوق آوا کشور ایران که ذوق آوا عالم تغییر تحول کرد . با این تفاوت که فعالان دیگر کشورها ضمن محافظت ریشه و سبک و سیاق وابسته به آوا خویش و مردم‌شان , آن را با تکنولوژی مخلوط کردند . هم اکنون هم ریشه آهنگ ما از در میان رفته و صرفا تکنولوژی ما‌نده است . متاسفانه فعلا در مسئله خوانندگی , ‌ آهنگسازی , تهیه و تنظیم و نوازندگی سواد ملاک نیست . آن زمان که با خوانندگانی زیرا قاسم افشار یا این که محسن خاص همیاری میکردم , ملاک این بود که آیا نوازنده نت میداند و می تواند پارت بخواند؟ چون لپ‌تاپی وجود نداشت و اقتدار نوازندگی دارای اهمیت بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عاشقانه های مدیری به زودی منتشر خواهد شد

ج اردیبهشت 26 , 1399
عاشقانه های مدیری به زودی منتشر خواهد شد مهران مدیری , هنرپیشه , کارگردان و اجرا کننده سینما و تلویزیون , او‌لین گروه شعرهای خویش را در ماه آتی به چاپ خواهد رساند . این شرکت دربرگیرنده سه بخش دوران نوجوانی , مبارزه و عاشقانه‌های مهران مدیری است . به گفنه وی , بخش نزاع که به مسئله دفاع مقدس میپردازد , در حین حضور او در جناح در پشت خاکریزها سروده شده‌است . بخش عاشقانه‌ها , تیم شعرهای تعدادی سال اخیر معاش اوست که در قالب شعر تازه و با مضمونی مضاعف تلخ سروده شده‌است . مدیری در یک برنامه تلویزونی خاطرنشان کرد , عشق وی نسبت به […]