نواهایی که برای دفاع از فلسطین نواخته گردیده اند

چهل و 1 سال از نامگذاری نهایی آدینه ماه میمون رمضان به‌عنوان «روز قدس» از طرف امام راحل ( ره ) می‌گذرد . یک روز کاملاً مخصوصا و استراتژیک در جهت حمایت از حقوق و دستمزد رسمی مردمان فلسطین که به مناسبت آن کشور‌ایران و چندین متعددی از کشورهای اسلامی صحنه فریاد زدن آرمان آزادی قدس می شوند .

اثرها هنری در‌این میدان یکی اصلی‌ترین شریان‌های تأثیرگذار حمایت از مردمان مظلوم فلسطین تلقی شده که خوشبختانه هنرمندان متعددی در کشور ایران و دنیا به خصوص در حوزه‌هایی زیرا آوا , کاریکاتور , بازی زنده و سینما اثر ها ماندگاری را در این باره خوی کرده‌اند ; اثراتی که گاه حتی‌د‌ر کارنامه کاری خالقانشان هم بخشی از برگزیدگان اثرها شناخته می شوند .

این جریان وقتی تاثیر خویش را بیشتر بین ذهن ها همگانی برجسته کرد که فضای مجازی هم به‌عنوان یک بازوی رسانه‌ای در سال‌های اخیر به یاری آنها آمد و با مولفه‌های منفی و مثبتی که میتوانیم برای آنها در لحاظ بگیریم , تاثیر بیشتری روی ذهن ها مردمان عالم به خصوص در کشورهای اروپایی و امریکایی که از خبرها مرتبط با مردمان مظلوم فلسطین کمتر دور اندیشی پیدا مینمایند , داشته است . کما این‌که در همین راستا اکثری از هنرمندان مطرح عالم در بزنگاه‌های گوناگون چه در کنسرت‌ها , چه در اثرها سینمایی و چه در قالب‌های مختلف دیگر با این که می‌دانستند دردسرهای متعددی برای آنان به همراه داراست البته کماکان به حمایت‌های فرهنگی خویش از مردمان ستمدیده فلسطین به خصوص خردسالان ادامه دادند .

در کشورمان هم هنرمندان متمایز طی این سال ها دست به خلق و خوی اثر ها زیادی در عرصه‌های متفاوت از جمله آوا زده‌اند که بعضی از آنها به دلیل برآمدن از بستر پیشنهاد صرف , کاملا فراموش شده و بعضا دیگر هم به دلیل غنای هنری و ارزشی که تولید کننده اثر با جان و دل روی آن متمرکز بوده تبدیل به شغل های به شدت ماندگاری شده که توانسته با مردمان هم رابطه خیر برقرار نمایند .

گزارش پیش مروری اجمالی بر قطعه‌ها و تک آهنگ‌های منتخبی ازهمین فرآورده است ; اثراتی که طی سال‌های پیشین با قضیه «قدس» و مساله مربوط به فسلطین از طرف خوانند‌گان نشر داده شده و تاکنون به یادماندنی بوده‌اند .

ناصر عبداللهی ; داغ «ناصریا»

زنده‌یاد ناصر عبداللهی خواننده فقیه آهنگ پاپ از آن گونه هنرمندانی بودکه همواره تحت عنوان یک خواننده گرفتاری مند همت میکرد با آن صدای پرطنین و مخصوص به فردش ضمن برآورده کردن رضایت عموم مخاطبان , اثراتی را ایجاد نماید که همراه با دیگر دغدغه‌های اجتماعی و اعتقادی وی هم‌سویی داشته باشد .

یکی‌از همین اثرها آوا به یادماندنی «ناصریا» است که زنده یاد عبداللهی را به نقط ی اوج آوازه رساند . ترانه‌ای که در حین پخش سراسری با عکس العمل تند بعضی از مخاطبان روبه‌رو شد به نحوی که به‌این اثر نسبت نسخه برداری از شغل های اسپانیایی مخصوصا اثر ها جیپسی کینگز زدند . این عمل البته ریتم عربی داراست ریتمی که بارها با سازهای دیگری مانند عود , دهل , و دف نواخته شده بود . البته تا به امروز هیچوقت با گیتار نواخته نشده بود کاری که مرحوم عبداللهی آن را انجام اعطا کرد و ناصریا را تبدیل به یکی متفاوت‌ترین ملودی‌های پخش شده مورخ آوا پاپ کشور ایران کرد .

یکی نکات جذاب توجهی که‌این قطعه را تبدیل به اثری قابل اندیشه کرد , مضمون‌ ساختاری نوشته آوا است که اگر‌چه روی یک چارچوب ریتمیک و بشاش تکان می نماید البته مشتمل بر حالت ویژه بود . دقیقاً در همین جا بود که ناصر عبداللهی برخورد دیگری به نقدها نشان اعطا کرد و بیان کرد : «ناصریا قطعه‌ای بر گرفته از شغل های اسپانیایی نیست . شعر این آهنگ لهجه بندری داراست و انگیزه از ساخت آن اعتراض بر ضد ستم در دنیا و هم همدردی با ستمدیدگان دنیا بوده است . به واقع مبنی بر نوشته شعر «اگر کسی قصد امداد ستم دیده‌ای را داشته‌باشد بعد از تحمل رنج مضاعف و دشواری‌های این‌شیوه , در پایان غالب خواهد شد . »

این خواننده آوا پاپ در حین عمل خویش آلبوم‌های «بوی شرجی» , «هوای حوا» , «عشق است» , «دوستت دارم» , «ماندگار» و «رخصت» را دردست مخاطبان قرار بخشید .

مجید انتظامی ; آوا به یاد ماندنی برای یک فیلم به یاد ماندنی

فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیف‌الله کالا سال ۱۳۷۳ قطعاً یکی‌از ماندگارترین اثر ها سینمایی کشور‌ایران و دنیا در رابطه اشغال مرز و بوم فلسطین است . اثری تاثیرگذار که کارگردان کوشیده با سنجشی صحیح و محققانه خواندن تاریخی از طریق تصرف و اشغال فلسطین بوسیله صهیونیست‌ها بعداز خروج انگلیس از این بخشها و روش نسل کشی فلسطینی‌ها در بستری دراماتیک و سینمایی داشته باشد .

این فیلم که در آن سالیان با حاشیه‌های زیادی برای نمایش در فستیوال رو به رو بود , در فستیوال فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد و کاندیدای شایسته ترین نمایشنامه و هنرپیشه نقش نخستین زن نیز شد .

یکی‌از ویژگی‌های این اثر سینمایی استعمال کارگردان از دست اندرکاران حرفه‌ای ایجاد است که بی گمان در رابطه موسیقی‌اش دست به یک گزینش معقول و صحیح زده ; آری مجید انتظامی , هنرمندی که کارنامه براق وی در میدان ساخت آهنگ فیلم‌های با ارزش سینمای جمهوری اسلامی ایران گواه صدق برای انتخابش به وسیله سیف الله بخشید برای آهنگسازی فیلمش بوده , گویی وی می‌دانسته که مجید انتظامی با شعور صحت که از مضمون‌ پایداری و مفاهیمی از این دست در سینمای کشور ایران به مدد هوش موسیقایی و تجربه همیاری با کارگردانان بزرگ به دست آورده میتواند یکی ازبهترین گزینه‌ها برای ساخت آهنگ «بازمانده» باشد .

وی از جمله آهنگسازانی است که با فهم و شعور صحیح از شخصیت‌های یک نمایشنامه عملکرد می کند تا برای هر کدام از آنها یک نام‌و‌نشان موسیقایی خوی نماید . قوانینی که قطعاً برایش در بازمانده هم اتفاق افتاد و قصه را به سوی و سویی موفقیت که مخاطب فیلم نظیر شغل های گذشته انتظامی , مستمع آوا باشد که نام و نشان مندی و وفاداری محض به روایت اثر در ردپای آثارش چشم می‌گردد . چنانکه پیش خیس با آهنگ به یاد ماندنی اکثری از اثر ها سینمایی‌اش از جمله «از کرخه تا راین» این خط مش هنری را به صورت مخاطبانش کشاند .

انتظامی فارغ از شک یکی‌از هنرمندان تاثیرگذار و جریان ساز سینمای کشور ایران در میدان آهنگسازی پس از موفقیت انقلاب اسلامی است که قطعاً یکی‌از موفقیت‌های سینمایی اثری زیرا «بازمانده» که به زعم نگارنده هنوز شبیه آن هم در سینمای جمهوری اسلامی ایران تجربه نشده , وامدار زحمات این هنرمند فعال میدان آهنگ است .

برای شنیدن جزو آوا نوشته فیلم «بازمانده» به آهنگسازی مجید انتظامی اینجا را کلیک فرمائید .

محسن چاوشی ; آه ای فلسطین در ظلمات نشسته

محسن چاوشی از خوا‌نندگان پرطرفدار این سال‌های آهنگ پاپ کشور‌ایران است که با صورت و شمایل مختلفی که از شخصیت هنری خویش معرفی کرده همواره در معرض پرسش‌ها و ابهامات گوناگونی قراردارد که قطعاً می بایست از او تحت عنوان یکی خاص‌ترین‌های آهنگ کشور‌ایران یاد کرد .

خواننده‌ای که تاکنون بدن به اجرای زنده نداده , البته همواره بخشی از گران‌ترین , محبوب‌ترین و در عین درحال حاضر به‌روزترین هنرمندانی بوده که مخاطبانش در هر دوره‌ای تشنه شنیدن اثری از وی می باشند . اثراتی که علاوه بر قطعات عاشقانه‌ای که بوسیله هر خواننده‌ای به اقتضای زمان ایجاد میشود , مشتمل بر ویترینی از مفاهیمی می باشند که بعضاً با رنگ و بوی سیاست و اعتقادات هم آغشته شده‌است .

وی نشان داده که صرفاً خواننده‌ای برای اجرای اثرها عاشقانه نیست , وی دوست دارااست از اجتماع و قوانینی بگوید که تنها به علاقه و عاشقی تامل نمی کند و مایل است این تفکر و اندیشه اجتماعی را هم در آثارش حیث نماید . وی اگر چه در مسیری که گزینش کرده ناکامی‌هایی نیز داشته , ولی در اکثر زمان ها موردها مواضعی را از خویش به نمایش گذارده که قطعاً نمی‌توانیم بی تفاوت از آنچه در آوا ماجرا می کند , عبور کنیم .

یکی‌از اثر ها مختلفی که از چاوشی در سال‌های اخیر منتشر شد , ترانه‌ای از امیر ارجینی به اسم «فلسطین» است که پس از ساخت و انتشارش کماکان جزء اثرها پرمخاطبی است که با قضیه روز جهانی قدس و دفاع از دستمزد مردمان فلسطین به کرات از رسانه‌های متفاوت شنیده‌ایم . وی درین اثر کوشیده بر طبق قصه شاعرانه امیر ارجینی از ماجرای اشغال فلسطین به وسیله رژیم صهیونیستی شمایلی رمانتیک از فضایی را پیش روی مخاطب قرار دهد که وجوه انسانی و آرمان گرایانه اش بیشتراز هر بینش و فکر دیگری ذهن مخاطب را با خویش سرگرم مینماید .

چاوشی درین قطعه که اولِ آن با یک آوای حزن‌انگیز و نوحه‌سرایانه آغاز میگردد , از دنیایی گله میکند که دوست داراست هرچه زودتر ظلم و ستم از آن رخت بربندد . او در قصه موسیقایی خویش از فلسطینی میگوید که روزگاری شب‌هایش مملو از نوروفروغ شده و چشمان دشمنانش روشن دل ; وی از مبارزه‌ای کلام میگوید که برای آزادی و ساختن مجدد فلسطین ساکت نمی‌نشیند , میجنگد و فلسطین خوشگل را می‌سازد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پری زنگنه و مرضیه برومند به مناسبت عید فطر برنامه اجرا کردند

ی خرداد 4 , 1399
«مرضیه برومند» که از اولِ بحرانِ کرونا , فعالیت‌های گوناگونی جهت یاری به رفعِ این خلل انجام داده , با ملازمت و همراهی هنرمندانی نظیر پری زنگنه , هانا کامکار , آرزو نعمتی , برزو ارجمند , ایلیا منفرد و بهزاد عمرانی , نماهنگ جدیدی را با اسم «شعر هستی» به قاب معالجه و هم مردمان کشورمان که روزهای رنج را پشت راز گذاشته‌اند , نثار نموده است . این اثر با آهنگسازی «بهرام دهقانیار» ترانه‌ی باران خوش‌اندام و کارگردانی «سهراب شاه‌محمدلو» درست شده و برومند در توضیح کوتاهی در رابطه آن گفته است : «بهار این سال , مردمان عالی کشورمان […]