نواهای ماندگار سال98

نواهای به یادماندنی 98
موسیقی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ با دقت به بقیه رویدادهایی که در حوزه‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی صورت اعطا کرد یک کدام از دوران پرافت و خیز خویش را ژشت راز گذاشت . قوانینی که در کمتر دوره‌ای شاهد آن بوده‌ایم . ولی نکته دارای اهمیت درین در میان , مدل مواجهه هنرمندان با حالت اتفاق افتاده بود .

بر همین شالوده نیز گزینه‌های زیادی قابلیت و امکان تعیین به‌عنوان چهره‌های خبرساز آهنگ جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ را براساس سلایق و رویکردهای مختلف داشتند . در گزارش پیش رو ملاک مهم در تعیین «چهره‌های خبرساز موسیقی» , اعتنا به وجوه رسانه‌ای‌شده فعالیت‌ها و مشخصاً وجه «خبرسازی» در سالی که گذشت بوده است .

قبلا در گزارش«رویدادهای خبرساز «موسیقی۹۸» در پنج پرده» به صورت زود گذر از تعدادی هنرمند فعال حوزه آوا که در بورس خبرها و حاشیه‌های 1سال قبلی قرار داشتند نیز به صورت ضمنی نام برده شد و هم اکنون سراغ پنج چهره ای رفته‌ایم که هر یک به دلایلی در مقطعی از سال قبلی در بالا خبرهای آهنگ قرار گرفتند .

محمد اله‌یاری فومنی ; رئیس «کتاب باز» در کارزار آهنگ

ماجراهای حاشیه‌ای مصوبه جنجالی سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر اختصاص ۱۰ درصد مبلغ فروش کنسرت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی بیان کننده کلیه نداشت و به قدری برای سکان‌داران وزارت تمدن و موعظه اسلامی دارای اهمیت بود که حاشیه ها آن به مدیران بالادستی این ارگان به خصوص دفتر کار آهنگ این وزارت منزل کشیده شده و داستان را به سمتی موفقیت که گفته شد علی ترابی مدیرکل محل کار آوا این وزارتخانه که به کم حرفی و مراعات کاری دارای شهرت بود را به مرز استعفا کشاند .

دیدنی خیس این‌که همین استعفا هم مورد قبول قرار گرفت و محمد اله‌یاری فومنی از مدیران برنا و فعال در معاونت فرهنگی موعظه , با حکمی شبانه به کسوت مدیریت کلی دفتر کار آوا موعظه درآمد .

خبر استعفای علی ترابی هرچند از سمت وزارت ارشادوراهنمایی و محل کار آوا به‌صورت قانونی تأیید نشد ولی انتصاب شبانه محمد اله‌یاری درسمت مدیرکلی محل کار آوا , مهر تأییدی بر این خبر بود و گمانه‌زنی‌ها در رابطه خداحافظی اعتراضی ترابی را تقویت کرد ; خداحافظی‌ای که سبب شد علی ترابی سوای طی تشریفات همگانی اداری و به‌صورت شبانه صندلی مدیر خویش را به محمد اله‌یاری برنا واگذار نماید .

محمد اله کمک فومنی مدیریت برنا البته باسابقه‌ای است که در کارنامه کاری‌اش رئیس سازمان کتاب و کتاب‌خوانی وزارت پند , معاونت ارگان کتابخانه‌های همگانی مرزو بوم و مدیر دفتر کار یادگرفتن و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت موعظه چشم می گردد که اما حضور در گروه پایانی که از سازمان های متعلق به معاونت وزارت موعظه است می‌توانست این نوع قلمداد شود که قرار است از وی در یکی دیگر از مجموعه‌های کلیدی وزارت پند مصرف شود , قوانینی که هر چند از حیث اهل یک محل رسانه و کارشناسان حوزه آنچنان آغاز عالی و خوشایندی نداشت البته رفته رفته این رئیس برنا را در راس رسانه‌ای فعالیت‌های آوا سرزمین قرار بخشید و قوانینی را ساخت که وی در کانون توجهات قرار گیرد .

اله‌یاری در سمت «مدیر دفتر کار فراگیری و توسعه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد» توانست این جزیره فراموش شده را وارد یک فضای رسانه‌ای نو نماید تا در کانون توجهات قرار گیرد . قوانینی که مدیران معاونت هنری را بر آن داشت تا بعداز استعفای مالامال کلام و حدیث و شبانه علی ترابی از طرف رئیس کلی دفتر کار آوا وزارت پند , اورا به‌عنوان آیتم قطعی برای جایگزینی در لحاظ بگیرند .

اگر‌چه از به عبارتی ابتدا بعضا از هنرمندان , کارشناسان و چه بسا اهل یک محل رسانه در بعضی محافل قانونی و غیرقانونی تصورات نادرستی از حضور این رئیس برنا در دفتر کار آهنگ داشتند و بر این یقین بودند که وی به دلیل سوابق مدیریتی‌اش در معاونت فرهنگی پند و عدم شناخت با فعالیت‌های حوزه آهنگ نمی‌تواند جایگزین مطلوبی برای علی ترابی مستعفی باشد البته این توشه قصه پاره ای تغییر و تحول کرد و اله کمک رفته رفته با تمهیدات و راهکار مدیریتی خویش , ابتدا رابطه ها محل کار موسیق را با اهل یک محل رسانه بر پایه ی پیشینه‌ای که داشت بهبود داد و بعداز آن سعی کرد تا با سیاست منطقی تعامل و گفتگو و خیر ماندن در پشت درهای بسته , روایت را به سمتی غالب شود که هنرمندان فعال این میدان نیز به وی اعتماد بیشتری نمایند .

تا قبل از این هم بیان شده که اله‌یاری طی زمان حضورش در معاونت فرهنگی راهنمایی اکثر دقت خویش را بنابر تصمیم مدیران بالادستی , متمرکز بر حوزه کتاب و کتاب‌خوانی کرده بود و در آن زمان نیز سیاست‌های قابل قبولی را در مواجهه با طیف گسترده‌ای از هم محلی مداد و ادب و کتاب به فعالیت می‌گرفت و احتمالاً به دلیل همین دقت به سیاست «درهای باز» بود که با تصمیم مدیران ارشادوراهنمایی از معاونت فرهنگی به معاونت هنری منتقل شد . چرا‌که اصولا مقوله‌ای به اسم سیاست درهای گشوده در معاونت هنری وزارت موعظه آنچنان که بایستی وجود نداشت که بخواهیم دستکم در‌این چندین سال غیر از مواقعی نادر به آن اشاره‌ای داشته باشیم .

اله‌یاری با همین روش توانست سال ۹۸ را به‌عنوان اولی سال ورود رسمی‌اش به حوزه رئیس آهنگ با دست کم لبه و انتقاد پشت‌سر بگذارد و می بایست مشاهده کرد درپی رویه و در فصل به ثمر وصال سیاست‌گذاری‌ها وی چه کارنامه‌ای نزد اصحاب هنر و رسانه خواهد داشت .

کیهان کلهر ; هنرمندِ آهسته البته خبرساز

یکی هنرمندان نام‌آوری که طی این سالیان به خصوص پس از عزیمت مجدد به کشور‌ایران همواره در فضای آهنگ کشور ایران تاثیرگذار و خبرساز ظواهر شده‌است , سوای شک وتردید کیهان کلهر است . هنرمندی حاشیه‌گریز که در عین حضور حداقلی در فضایی رسانه‌ای , همواره اقدامات و اظهاراتش در مرکز خبر‌ها قرار میگیرد . وی قطعاً یک کدام از گزینه‌های کلیدی آهنگ اهل ایران در جهت معرفی نشانه‌های با ارزش آن در عرصه‌های جهانی است که هرچند در بعضی مواقع از فراز و فرودهایی برخوردار بوده ولی به‌زعم اکثری از کارشناسان حوزه آوا و رسانه یکی هنرمندان تاثیرگذار کشورمان در جمهوری اسلامی ایران و دنیاست .

کلهر در سال قبلی و بعداز این‌که به‌عنوان مرد سال آهنگ عالم در سال ۲۰۱۹ به وسیله اتفاق افتاد جهانی وومکس معرفی شد , کنسرت «شهر خاموش» را از هفتم دی ۱۳۹۸ در سالن اتحاد به صحنه پیروزی . درین اجرا مغایر رپرتوارهای قبل این کنسرت‌ها که با حضور نوازندگان فرنگی از جمله «رامبرانت تریو» برگزار شده بود , یک تیم از نوازندگان اهل ایران با اسم «کوارتت مینیاتور» , کلهر را در کنسرت‌های مختلف ملازمت کردند که در حالتی که ماجرای شیوع بیماری کرونا فقدان این کنسرت‌ها کماکان در تهران و شهرستان‌ها ادامه می‌یافت .

«شهرخاموش» یکی‌از مشهورترین آلبوم‌های بی‌کلام کیهان کلهر است که سال ۱۳۸۷ با ملازمت بروکلین رایدر رهبر یک کوارتت زهی از مرزو بوم ایالات متحده در سبک آهنگ کلاسیک و خاورمیانه‌ای در قالبی بین‌المللی منتشر شد . این گالری از چهار قطعه ساخته شده که قطعه ۳۰ دقیقه‌ای «شهرخاموش» هسته اساسی اثر را تشکیل می دهد . این گالری بعداز تکثیر با استقبال منتقدان مطرح آوا مواجه و بعد از آن هم تحت عنوان یکی اثر ها برتر نشریات و رسانه‌های دارای اعتبار آوا در عالم معرفی شد .

کیهان کلهر در سال ۲۰۲۰ هم تحت عنوان هنرمند برگزیده سال در روی داد بین‌المللی «گلوبال فست» گزینش شد . اتفاقی که توانست متضمن و حامی خیر و خوبی برای ادامه راهی باشد که وی طی سال‌های اخیر برای خویش تعیین کرده بود . اگرچه اجراهای وی در آن سوی مرز آن شانس و گستردگی کنسرت‌های باطن مرزو بوم را نداشته ولی قطعاً اسم کیهان کلهر سوییچ واژه‌ای نیست که در عرصه‌های بین‌المللی نتواند نماینده شایسته‌ای برای آوا اهل ایران باشد .

یکی دیگر از اقدامات در خور توجهی که‌این هنرمند در همین سال انجام اعطا کرد موضع‌گیری آشکار وی برخلاف جریانی بود که تصمیم داشت به دلیل مصلحت‌هایی که ریشه در اندیشه‌های سیاسی و بعضا رویدادهای غیرهنری داشت اجرای کنسرت‌های آوا را به تعطیلی بکشاند .

کلهر در یکی‌از کنسرت‌های خویش هم زمان با اوج‌گیری جریان مجازی «تحریم هنر» ضمن ابراز تأسف و پهنا تسلیت به مناسبت واقعه تلخ و ناراحت کننده سقوط هواپیمای اوکراینی خطاب به مخاطبانش اعلام کرد : ماه فراوان مشقت را پشت رمز گذاشتیم و می‌توان بیان کرد خیلی از این ماجراهایی که دیدیم در اختیار خودمان فقدان . از طرف دیگر زمزمه‌هایی از این طرف و آن طرف بود که ما نیز می بایست عمل نکرده و کنسرت نیز برگزار نکنیم . ولی واجب است در اینجا توضیحاتی را پیرامون این مسائل ارائه دهم […] فکرمی‌کنم درین حالت ما می بایست در کنار شما باشیم و از نفس نیز به کار گیری کنیم و به جای عصبانی بودن و پرخاشگری , این جو زبر و وحشتناک را با آهنگ تلطیف کنیم تا برای کلیه ما قابل تحمل باشد . آهنگ دورازشوخی و هنر بدون شوخی هیچ‌گاه نباید تعطیل شود , چرا‌که کارش به اندیشه واداشتن اشخاص است خیر مساله دیگر . به هر صورت در صورتیکه میخواهیم به نظر اجتماعی هر گامی برداریم بایستی در صدر به فرهنگ وتمدن دقت کرده و آن را بارور کنیم . ما می بایست ریشه تمام مساله را در فرهنگ و تمدن بدانیم . به‌طور حتم در صورتیکه مساله فرهنگی رو به بررسی باشد و ما فعالیت نکنیم , خیلی‌ها از این بابت ذوق زده میگردند . »

کیهان کلهر که استراژی هنری را همانند نیز نسلانش عالی می داند , آخرها مهر ماه سال ۹۸ نیز در کناره کنسرت خویش که در سالن «فستیوال هال لندن» اظهار کرد , در اعتراض به یورش ارتش ترکیه مقابل کردهای شمال سوریه , کنسرت استانبول خویش که قرار بود همراه با «رامبرانت تریو» برگزار شود را کنسل نموده است .

او در کناره این کنسرت اعلام‌کرد : این ایام روزهای مشقت برای مردمان کرد است . متاسفانه خشونت و جنگی برعلیه مردمان کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اثر جدید پویا سرایی منتشر شد

ی فروردین 10 , 1399
اثر نو پویا سرایی منتشر شد «فانتزی آهنگ برای ارکستر سمفونیک» , «بهار» , «بهارغم انگیز» , «افسانه شیفته »و قطعه «امید» از اثر ها اخیر پویا سرایی میباشند که در مارکت فی مابین المللی نشر داده شده شده‌است . اول اثر «فانتزی برای ارکستر سمفونیک به اسم نوا» است که از شرکت «سنترریکوردز» پخش مشهور شد . این شرکت سابق ترین و یکی معتبرترین ناشران تخصصیِ آوا کلاسیک در آمریکا است که زیرمجموعه شرکت «ناکسوس» فعالیت دارد . قطعه تازه دیگر «بهار» اسم داراست که بر پایه ی ملودی رضا قاسمی برای آنسامبل اهل ایران و ساز بیس ایجاد شده و تداعی […]