پای بزرگان موسیقی نیز به لایو ها گشوده شد

پای بزرگان موسیقی نیز به لایو ها گشوده شد
حتی بدبین‌ترین آدم‌ها نیز این موقعیت را پیش‌بینی نمی‌کردند ; این که «یکی بود و یکی نبودِ» داستان این عالم با یک ویروس بتواند چنین سرانجامی پیدا و آدم‌ها را مبتلا قوانینی نماید که حتی‌د‌ر خواب نیز نمی‌دیدند . صحیح عین یک فیلم سینمایی آخرالزمانی که هنگامی در سینما و منزل نگاهش می‌کردیم , پاره ای تا گوشه ای آدرنالین خون را بالا می برد و بعداز این که خیالمان راحت می شد , کلیه محتوای داستانی فیلم برایمان چیزی جز تخیل و فانتزی کمبود و آن‌گاه می‌رفتیم دنبال فعالیت و زندگی‌مان ; در بهترین موقعیت نیز در صورتی به عبارتی فیلم در فکرمان می‌چسبید و لذتش را می‌بردیم با یکسری نفری در میانش می‌گذاشتیم و بعدش نیز تمام…

ولی داستان کرونا ماجرای ذهن و تخیل و فیلم سینمایی را صحیح آورد جلوی چشممان , گویی استیون سودربرگ که در سال ۲۰۱۱ «شیوع» را با مسئله بروز ویروسی ناشناخته و مرگبار در چین به بینندگان سینما نشان داده بود , آمده در معاش یکایک ما انسان‌های روی زمین . به عالی و بد نیز رحم نمیکند . آمده تا یکسری ماهی و احتمال دارد نیز یکسری سالی مهمانمان باشد ; و هم اکنون دیگر هیچ فیلم سینمایی در عمل نیست . همگی چیز خودِ خودِ حقیقت است . خیر جلوه‌های ویژه‌ای و خیر رویاپردازی و خیر هیچ چیز دیگر . این داستان درحال حاضر حالاها ادامه داراست . چه بخواهیم چه نخواهیم . چه باورش کنیم چه باورش نکنیم . چه یورش بیولوژیک باشد و چه غیر بیولوژیک . هر چه باشد می‌باشد و می بایست فعلاً با آن کنار بیاییم .

حال این کنار وارد شدن نیز برای خویش داستانی داراست . ولی که‌این ماجرای کنار داخل شدن پیش از هر اتفاقی بر می گردد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدوین کردن شده از سازمان‌ها و مجموعه‌های طبابت و درمانی که به عهد مردمان کوچه و بازار اوجب واجبات است که فرمانبردارش باشیم و بس . یعنی «این یک فرمان است» . یک امر به شدت لازم‌الاجرا که مزاح نیز ندارد . یعنی در‌صورتی‌که صدم ثانیه‌ای شوخی‌اش بگیریم ویروس کوچولوی سبز رنگ روایت ما با آن شاخک‌های فانتزی‌اش خدایی نکرده آنچنان بلایی سرمان می آورد که نگو و نپرس… یعنی می‌شویم قوز بالای قوز که اشک از چشمان خسته پرستاران و پزشکانی در میاوریم که دو ماه است خیر خواب دارا‌هستند و خیر طعام ; تنها می جنگند و در گه گاه هم به خاطر رهایی از این کابوس چه بسا جانشان را از دست می دهند که مبادا خار به چشممان بیاید . پس بدانیم و مطلع باشیم این ماجراها یعنی رعایت ظریف پروتکل‌ها اولی روایت کنار آمدنی است که قبلاً گفتیم .

یکی‌از بعدها دیگر این کنار وارد شدن در کنار دیگر بدعت‌ها و اتفاقات و کارهایی که به فکرمان خطور می نماید و میتوانیم با در لحاظ دریافت کردن عقل و منطق آنها را انجام دهیم , انجام یک‌سری شغل های هنری است که خوشبختانه تمامی ما ایرانی‌ها و اما تمامی مردمان عالم نشان داده‌ایم که با صرف فعل «خواستن» برای خویش کارگردانان , خوا‌نندگان , اهنگسازان و بازیگران بزرگی هستیم . گواه این داعیه نیز گونه های و اقسام ویدئوها و فیلم‌هایی است که طی یکی دوماهه قبل در صفحه ها مجازی مخاطبان سراسر جهان به فراوانی چشم شد و بعضاً نیز کارهایی خارج آمد که انصافاً نیز روحیه بخش بودند و نیز بامزه که بد نیست تا‌وقتی‌که روایت لوث نشده کماکان در جهت تقویت روحیه فانتزی و مثبت‌اندیشی مردمان ادامه داشته باشد .

ولی آن سوی روایت نیز انجام بعضا شغل های هنری به وسیله هنرمندان عرصه‌های گوناگون از جمله آهنگ است که در ماه‌های قبلی صورت یادگرفتن پیدا کرده و هنرمندان مالک اسم حوزه‌های متفاوت سعی بر اجرای اثراتی دارا‌هستند که مبنای آن حضور در فضای مجازی و تقویت روحیه مردمان برای ماندن در منزل و پیشگیری از شیوع ویروس کروناست . خیلی‌ها نیز دست به فعالیت شدند و با انجام شغل های دیگری زیرا برگزاری کنسرت‌های آنلاین , گفتگوهای مجازی دو نفره و ماجراهایی از این دست عملکرد کردند در موضوع پایه‌گذار بدعت‌هایی باشند که بعضی از آنان با موافقت و بعضا نیز با مخالفت کارشناسان و مالک نظران این حوزه مواجه شده‌است .

آنچه می خوانید گزیده‌ای از کار بعضی هنرمندان و فعالان میدان آوا کشورمان طی روزهای قبل در فضای مجازی است که مجموعه هنر خبرگزاری مهر در هفته‌های قبل هم بعضا از آنان را منعکس کرده و به سنت هر پنج‌شنبه این‌بار نیز به مرور زمان آن خوا هیم نشست .

درس‌های کرونا به حسام‌الدین سراج و رضا امیرخانی

حسام‌الدین سراج از خواننده گان آهنگ اهل ایران که اخیراً و در روزهای کرونایی حضور پررنگ‌تری در فضای مجازی دارااست , در اولی شب از ماه میمون رمضان کنسرت آنلاین «بوی بهشت» را برای طرفدارانش اجرا کرد . کنسرتی که ادویه گفتمان با رضا امیرخانی تالیف کننده مطرح کشورمان آن را متفاوت‌تر از سایر کنسرت‌های آنلاین این ایام کرد .

سراج در جزو این رای زنی در رابطه بیماری «کرونا» ذکر کرد : «یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌هایی که کرونا به بشریت کرده این است که ما‌را مبتلا فاصله‌گذاری اشتباهی نموده است ; یعنی ما از نیز بدور می‌شویم و مثلاً نمی‌توانیم با آشنا ها و عزیزان خویش دست بدهیم که امری طاقت فرسا است , با این حال کرونا درس‌های بزرگی نیز به بشریت اعطا کرد . با شیوع کرونا یاد گرفتم که به چه شکل تمیزتر باشم و ملاحظه سایر افراد را بکنم . یاد گرفتم که خارج بیایم و هوای جدید بخورم زیرا قبلاً این فعالیت را نمی‌کردم . یاد گرفتم که در فضای سوای ازدحام رانندگی کنم . اینها همگی لطف خداست . صراحت دارد که عده‌ای از میان می روند و ما نیز تسلیت می‌گوئیم , اما این موقعیت به خیر بشریت است ; زیرا بشریت درس‌های بزرگی یاد می گیرد . یک کدام از عزیزان می‌گفت که چرا این اتفاقات تلخ چهره میدهد . به ذهنم رسید , نقل است که قرار بود در طول یک کدام از پیامبران عذابی نازل شود و پروردگار به آن فرستاده فرمود که یک هفته دیگر مصیبت نازل می گردد و وی هم به مردمش اظهار‌کرد اما بعداز یک هفته مصیبت نازل نشد . نبی اعلام کرد که اکنون اینجانب بدقول می شوم اما معبود به وی فرمود , از آن زمان که تو به آن ها گفتی , مردمان به نیز امداد و بخشندگی کردند و زمانی این‌ها با خویش کریم می‌باشند اینجانب با آنان کریم ومهربان نباشم؟»

رضا امیرخانی نیز در رابطه شیوع بیماری کرونا ذکر کرد : «چندی پیش ویدئویی از یک آهو در حاشیه دریا غربی در آمریکا ایالات متحده دیدم . ذوق وسلیقه این حیوان از اولی تجربه خویش از دیدن دریا منرا به یاد او‌لین تجربه دیدن فرزندم از دریا انداخت و بعد از آن به ناله افتادم . با خودم می‌گفتم که سالیان بخشی از حق این حیوان را گرفته بودیم و آن ها هم مخلوقات معبود می‌باشند و حق دارا هستند . »

منزل – موزه «بتهوون» ; استمرار معاش ; عافیت و فرهنگ!

راءس آهنگ بتهوون از مجموعه‌های فعال و کهن فروش و عرضه تولیدات موسیقایی که طی سال‌های اخیر با مدیر برادران بابک و آرش چمن رای ها در خیابان قائم فراهانی با نام نو «خانه موزه بتهوون» صاحب خانه هوا داران آوا است , در روزهای کرونایی قوانینی را برای اجرای زنده بعضی از نوازندگان فعال آوا کشورمان آماده کرد که همت کردند با شعار «تداوم معاش ; عافیت و فرهنگ» هنوز به آنهایی که پاره ای از موقعیت فعالی نا امیدند روحیه مثبت اندیشی با آهنگ را تزریق نماید .

این اجراها از سوم تا نهم اردیبهشت ماه , رأس ساعت ۲۰ مبنی بر جدول زمان‌بندی اعلام شده آغاز میگردد و تا ۲۴ ساعت آنگاه نیز در کاغذ اینستاگرام برای مشاهده و به اشتراک گذاشتن در دست بود , طبق برنامه‌ریزی‌ها نیز مقطع اجراها حدوداً ۳۰ دقیقه پیش‌بینی شده بود که در همین راستا فرزین طهرانیان نوازنده گیتار , پویا عشقی‌نژاد نوازنده ویولن , بهرنگ بقایی نوازنده تار , عسل پیشگو نوازنده ساکسیفون , عیسا غفاری نوازنده سه تار , کیوان فرزین نوازنده سنتور و حسام اینانلو نوازنده کمانچه در کاغذ اینستاگرام این موسسه در روزهای متعدد هفت اجرای جدا از هم را پیش روی مخاطبان قرار دادند .

طبق اعلام مدیران منزل موزه بتهوون این اجراها دقیقاً بعداز ساعت کاری این شرکت و سوای حضور بیننده و بازدیدکنندگان و بر طبق وظیفه و مسئولیت اجتماعی و رسالت فرهنگی اجراکنندگان و برگزار کننده انجام می شد .

فخرالدینی و چکناواریان در «نت گپ‌های یونسکویی»

فرهاد فخرالدینی و لوریس چکناواریان از آهنگسازان و رهبران ارکستر پیشکسوت کشورمان هم طی روزهای قبلی در ویژه‌برنامه «نت گپ‌های یونسکویی» که از نخستین اردیبهشت ماه از طرف کمیسیون ملی یونسکو – کشور ایران آغاز شده حضور پیدا کردند و با آرش امینی آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما که اجرای این برنامه‌ها را به عهده داشت به مذاکره نشستند .

در بازه زمانی زمان برگزاری این برنامه , اساتید و فرهیختگان میدان هنر و ادبیات همچون استادان دادبه , رضوانی , محبتی , ماحوزی , شهبازی و دکتر معالج انور , با حضور در پخش زنده اینستاگرامی , در خصوص مشاهیر فرهنگ وتمدن و ادب مرزو بوم گفت‌وگو کرده‌اند . همینطور اساتیدی در حوزه آهنگ و نغمه هم درین نت‌گپ‌ها به هنرنمایی پرداختند .

هر چند این اظهارات مثل اجراهای زنده خواننده‌گان و هنرمندان در حوزه آوا پاپ شامل طیف گسترده‌ای از مخاطبان فقدان البته حضور دو مدرس مسلم آوا کشورمان در فضای مجازی و ابلاغ خاطرات و روایت‌های جذابی از تجربه حضورشان در آوا توانست وضعیت قابل قبولی را برای هواداران آهنگ آماده نماید و این ضرب المثل را در ذهن تداعی نماید که : «دود از کنده بلند می‌شود»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حمید هیراد« ساقی» را خواند

چ اردیبهشت 24 , 1399
قطعه «ساقی» با آهنگسازی و خوانندگی حمید هیراد منتشر شد . این قطعه ترانه‌ای با مضمونی عرفانی داراست که حمید هیراد ترانه‌اش را هم سروده است . این آوا به گفت‌وگویی فی مابین خدا و بنده‌اش پرداخته و به مناسبت آغاز ماه خوش یمن رمضان ساخت و نشر داده شده شده‌است . «ساقی» اول اثر حمید هیراد در سال نو است و تهیه و تنظیم این قطعه را مهرشاد خنج برعهده داشته است . هیراد در برگه شخصی‌اش در رابطه این قطعه متن است : «داشتم تفکر می کردم که آدم زمانی فقط میشه , هنگامی امیدش […]