کیوان ساکت از وضعیت صدا و سیما می گوید

کیوان ساکت از وضعیت صدا و سیما می گوید
از زمان همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در کشور ایران , تعدادی کنسرت آنلاین برگزار شده‌است که بیشتر آنان مرتبط با خواننده گان و گروه‌های پاپ و یک‌سری اجرای محلی یا این که تلفیقی بوده است . شما‌را بایستی اول گروهی دانست که تماما در قالب آوا اهل ایران ( سنتی ) عمل میکنید و آنلاین کنسرت دادید . این اجرا چطور صورت گرفت؟

ما به احترام مردمی که در منزل نشسته‌ و خویش را قرنطینه کرده‌اند کنسرت دادیم ; با افتخار و فارغ از دیده داشت مالی نیز آمدیم , زیرا این را وظیفه خویش درین روزهای همه‌گیری کرونا می‌دانستیم . زمانی مسئله عمل به سعی بنیاد رودکی فراهم شد , تمامی اعضای تیم وزیری با جان و دل پای عمل آمدند .

هر کنسرتی , نیاز به تمرین و هماهنگی تیم داراست , چطور برای اجرا فراهم شدید؟

کلیه ما در منزل و خلوت خودمان تمرین‌ها را انجام دادیم , ولی هر چندگاه نیز از روش اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با نیز رابطه می‌گرفتیم . در غایت نیز یک گرد هم آیی تمرین گروهی در کنار نیز در سالن همبستگی داشتیم و فعالیت صورت گرفت .

با این‌که کنسرت آنلاین بود , شیوه‌ای متعدد با اجراهای زنده را در تعیین قطعات و چینش آن‌ها در پیش نگرفتید . چرا؟

خیر . به نظرم نمی‌بایست با اجرای زنده تفاوتی می‌داشت . اینجانب مدام در کنسرت‌هایم , موج سینوسی را رعایت میکنم . به عنوان مثال با یک قطعه که تمپو کُند داراست , آغاز می کنم و آهنگ دوم بالا می رود و این تا پایان فعالیت , یک میان ادامه پیدا می‌نماید ; یک آهنگ آهسته و بعدش یک عمل لبریز هیجان و . . . همین طور پیش می رویم . اما احتمال دارد برعکس با یک قطعه تند و پرهیجان استارت کنم و دو‌مین آهنگی آهسته و نماید باشد و ادامه دهم . در کنسرت آنلاین نیز این روال را در پیش گرفتیم .

نبودن تماشاگر در سالن اتحاد , شم و حالی مختلف به‌این کنسرت آنلاین داده بود , البته این حقیقت که می‌دانستیم از مدام بیشتر مخاطب داریم که دارا‌هستند مارا میبینند و اجرا را می‌شنوند , ما‌را سرذوق میاورد

شما با سالن همبستگی آشنا می باشید , بارها روی صحنه آن با ارکسترهای بزرگ کلاسیک و اهل ایران و سنتی کنسرت داده‌اید . این‌بار که برای تالار خالی اجرا کردید , چه حسی داشت؟

حضور تماشاگر پای اجرای کنسرت , در شم و هم اکنون نوازندگان و خواننده خیلی موءثر است ; تشویقی که مینمایند , انگیزه‌ای که می دهند و احساس و حالی که بر تالار حاکم مینمایند همگی دارای اهمیت است . با وجود نبودن تماشاگر در تالار , این کنسرت , شم و اکنون متمایز داشت , به این دلیل که می‌دانستیم از مدام بیشتر مخاطب داریم که دارا‌هستند مارا میبینند و اجرا را می‌شنوند , این بیشتر از مدام ما‌را سرذوق می آورد .

در اجرای زنده , سازه به گنجایش تالار , ۴۰۰ , ۱۰۰۰ تا حداکثر ۲۰۰۰ نفر ممکن است در تالار باشند , البته در کنسرت آنلاین , این عدد می تواند به ده‌ها هزار نفر رسد .

مخاطبی تشنه که ممکن است تا درحال حاضر هیچ گاه شاهد اجرای هیچ کنسرتی نبوده است .

مخاطبانی که احتمالا به دلیل معاش در شهرهای کوچک و روستاهای چهارگوشه کشورمان , هیچ وقت شاهد کنسرت نشده باشند . ایرانیان آن سوی مرز را نیز به‌این تیم بایستی طولانی تر کنیم .

و آنها که از پس هزینه‌های کنسرت زنده برنمی‌آیند .

آری . همگی این علاقه‌مندان در کنسرت آنلاین میتوانند در منزل و در کنار خانواده اجرا را ببینند .

با دقت به سیاست تلویزیون که سازهای آهنگ و در اصل اجرای زنده را نشان نمی‌دهد و پخش هر قطعه آهنگ فقط با لب‌خوانی خواننده یا این که تصاویر دیگر همراه می شود , این کنسرت‌های آنلاین فرصتی است که مردمان و به‌ویژه نسل برنا در چهار کناره مرز و بوم , مجال تماشای حقیقی یک کنسرت را با حضور نوازندگان روی صحنه داشته باشند . این حادثه , تاثیری مثبت در توسعه و گسترش آوا اهل ایران میتواند داشته باشد . تاءمل نمیکنید این تجربه برنده , خودش احتمال دارد گشایشی برای تغییر تحول سیاست‌های مدیران صدا و سیما باشد .

تلویزیون در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن هر جامعه نقشی مضاعف با اهمیت دارااست ولی به نظرم در مرزو بوم ما , بیشتر , نقشی تخریبی داشته است تا مثبت ; متاسفانه به گویش پارسی و فرهنگ و تمدن و هنر اهل ایران در اکنون صدمه زدن است

در شرایطی‌که از اینجانب می پرسید , می بایست بیان‌کنم صدا و سیما به یک منزل تکانی اساسی‌تر از این حرف‌ها نیاز داراست ; مدیران و برنامه‌هایی را می خواهد که هدف ها فرهنگی را مبتنی بر اصول آکادمیک و علمی دنبال نمایند . خیلی مساله اصلی و کلیدی درین اداره به دست بیماری آلزایمر سپرده شده‌است یا این که به هیچ وجه مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد .

تلویزیون در شکل‌گیری تمدن هر جامعه نقشی فراوان کلیدی دارااست ولی به نظرم در مرز و بوم ما , بیشتر , نقشی تخریبی داشته است تا مثبت ; متاسفانه به گویش پارسی و فرهنگ و تمدن و هنر اهل ایران در هم اکنون صدمه زدن است . . .

اکنون شما همین یک مورد را که پخش کنسرت و نمایش دادن سازها است پیگیری فرمائید تا . . .

شرمنده هستم ولی به نظرم اشتباهی به جای آن‌که با آقای عسگری [رییس صدا و سیما] سخن نمائید به اینجانب زنگ زده‌اید . شما این درخواست‌ها را می بایست از مدیران صدا و سیما بخواهید و خیر این که به اینجانب اجبار فرمایید تا بر لهجه بیاورم . این‌ها را بارها گفته‌ایم و گوش شنوایی نیافته‌ایم .

بگذریم و برویم سراغ مشاجره اساسی . می‌پندارید در دوران پسا کرونایی نیز می‌توان از این امکان کنسرت آنلاین استعمال کرد؟

به این دلیل‌که خیر . برای مثال هر چهار سال استکان جهانی فوتبال است , آیا تمامی مردمان دنیا این مجال و توان را دارا هستند که بروند استادیوم و از در حدود تماشای بازی‌ها بنشینند , هیچ زمان چنین امکانی مهیا نیست . می پندارم هر کنسرت زنده‌ای را که با حضور تماشاگران برگزار می شود , می‌توان به صورت آنلاین نیز پخش کرد , زیرا همان‌طور که تا قبل از این گفتم , ایرانیان آن سوی مرز , علاقه‌مندان مستقر در شهرهای کوچک و روستاها که قابلیت رفتن تیم آوا به آنجاها آماده نیست و . . . به طیف مخاطبان افزوده خواهند شد که نباید از این سرمایه غفلت کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پرویز پرستویی و سالار عقیلی هم خوانی می نمایند

ش اردیبهشت 6 , 1399
پرویز پرستویی و سالار عقیلی هم خوانی می نمایند قطعه یاروهمدم اثر مشترک سالار عقیلی , فاضل جمشیدی با دکلمه پرویز پرستویی و تهیه و تنظیم ارکستر محسن غلامی در دست مخاطبان قرار گرفت . محسن غلامی که پیشتر طی همیاری با فاضل جمشیدی قطعه «نوروز حیرانی» را منتشر کرده بود , در رابطه قطعه «همدم» با ملودی فاضل جمشیدی و شعر علیرضا بهرامی اعلام کرد : در تهیه و تنظیم این […]