گفتوگو با علی رهبری در مورد«کاریان»

در این سال ها بخش اعظمی هم‌کاری «علی رهبری» با بنیاد «فون کارایان» را با تردیدهایی همراه دانسته‌اند ; درحال حاضر البته بنیاد «هربرت فون کارایان» در زالسبورگ که مسئولیت‌ش را «الییت فون کارایان» – همسر این هنرمند – بر عهده داراست , مصاحبه‌هایی را از روش «زوم» با موسیقیدان‌هایی که با این رهبر بزرگ همیاری داشته اند , انجام داده است که به زودی برای نشر در وب‌سایت‌های مرتبط با بنیاد هربرت فون کارایان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت .

این آهنگ‌ساز و رهبرِ بین‌المللی ارکستر دنیا راجع به این واقعه می گوید : «هفته‌ی پیشین , بنیاد هربرت فون کارایان که مسئولیتش را خانم الیت فون کارایان عهده دار میباشند از اینجانب التماس کردند تا گفتمان ای را طی روز پنج‌شنبه 21 ماه مه انجام داده و در زمینه‌ی روزهایی که در کنار آقای فون کارایان تحت عنوان آسیستان و رهبر جایگزین برای جشنواره عید منزه زالسبورگ حضور داشتم , سخن کنم . »

از وی می پرسیم که لابد از این واقعه شادمان شده‌است که استادِ آهنگ‌ساز جواب میدهد : «بله , خیلی احساسی شدم وقتی که دیدم پس از چهل سال این رخداد را از یاد نبرده‌اند . »

آهنگ‌سازِ «خون ایرانی» همینطور راجع‌به دیگر کسانی که با آن‌ها گفت‌وگو شده , می گوید : «فهرستی که اینجانب در اختیار دارم مشتمل بر 12 نوازنده ارکستر فیلارمونیک وین و برلین , کریستا لودویگ خواننده آلتوی پر اسم و رسم جهانی , خانم گریس بامبری خواننده سپرانوی دارای شهرت آمریکایی , فرانچسکو آرایزا خواننده پررنگ تنور مکزیکی و عبد و بنده میباشند . اینها اشخاصی می باشند که نزدیک‌ترین همیاری را با معلم کارایان داشته‌اند و در قید حیات میباشند . این مذاکره روز پنج‌شنبه ساعت پانزده آغاز و به زمان یک ساعت و نیم طول کشید . »

«رهبری» درباره ی سوالاتِ مطرح‌شده در‌این برنامه هم میگوید : «مهم‌ترین سوال این بود که معلم کارایان به چه شکل من را تعیین کردند؟ در جواب گفتم که ادله حقیقی آن این بود که بعد از غالب شدن در مسابقات جهانی فرانسه و سوئیس , آقای کارایان من‌را تحت عنوان جوان‌ترین رهبر ارکستر به ارکستر فیلارمونیک برلین دعوت کردند و بعداز اجرای اولیه کنسرت که سه شب ادامه داشت , تصمیم گرفتند که من را تحت عنوان دستیار خویش استخدام نمایند . »

رهبر میهمان ارکستر فیلارمونیک برلین , هم‌چنین در جواب به‌این سوال که : «این جایگزینی را اکثرا در کشور ایران متوجه نمی‌شود . ممکن است توضیحات بیشتری دهید»‌ می گوید : «بسیار شنیده ام که در چهل سال پیشین جمع ای به دلیل نبود داده ها کافی , بارها چنین گفته‌اند که دریافت چنین مقامی برای یک برنا سی ساله اهل ایران غیر ممکن است . مردمان ما حق دارا هستند زیرا متاسفانه رزومه عمده موسیقی‌دان‌هایی که از بیرون به جمهوری اسلامی ایران آمده‌اند , چندان با حقایق منطبق ندارند . به همین جهت نیز این آخرها اینجانب مجبور شده‌ام در تعدادی رسانه جمهوری اسلامی ایران هم این مدارک را در اختیار عموم بگذارم . »

به گفته‌ی «علی رهبری» , «فون‌کارایان» رهبران جایگزین انگشت‌شماری داشت ; زیرا این فعالیت صرفا در حین کسالت ایشان انجام شد .

ولی این آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر درخصوص وظایفِ خویش تحت عنوان جانشین کارایان میگوید : «آقای کارایان شش شب در جشنواره زالسبورگ کنسرت داشتند و زیرا ایشان در آن زمان از کمردرد شدیدی مشقت می بردند , شرکت‌های بیمه جشنواره مراد بودند که آقای کارایان یک فرد را به آنان تحت عنوان رهبر جایگزین معرفی نمایند و ایشان ازمیان رهبران فی مابین المللی من‌را تعیین کردند . با اینجانب قراردادی بسته شد همراه با دستمزدی نسبتا بالا جهت جایگزینی ایشان . قبلی از هر چیز بایستی قطعاتی را که برای جشنواره در لحاظ گرفته شده بود , مهیا کنم از جمله سمفونی شماره چهار گوستاو مالر و سمفونی چهارم چایکوفسکی به علاوه یک‌سری قطعه کوتاه دیگر و در تمرین‌های معلم کارایان هم باید حضور می یافتم . »

رئیس هنری ارکستر فیلارمونیک زاگرب , در جواب به‌این سوال که آیا شما در آن سن این رپرتوار را می شناختید؟ میگوید : «اتفاقا آری . به‌این برهان که اینجانب این بخت را داشتم که برای مسابقات جهانی فرانسه و سوئیس که دو سال قبلی بود , می‌بایست رپرتوار عظیمی را مهیا می‌کردم که مشمول این دو اثر هم می‌شدند . از طرفی دیگر دو سال پیش از آن , مسئولیت هنری ارکستر سمفونیک نورنبرگ آلمان را برعهده داشتم و در آنجا هم این قطعات را در کنسرت‌ها رهبری کرده بودم . »

رهبر قدیمی ارکستر سمفونیک تهران ادامه میدهد : «من تا این لحظه , مدام خوش اقبال بوده‌ام . » و در زمینه‌ی جالب‌ترین نکته‌ی این گفتگو به «موسیقی ما» می گوید : «در این رای زنی مطلبی که برای گفتمان کننده از کلیه جالب‌تر بود , این بود که اینجانب در آن شش شب می‌بایست در زمان کنسرت در کنار دو دختر کوچک آقای کارایان در پشت صحنه , فراک پوشیده و با در دست داشتن چوب رهبری , مهیا باشم که در صورت ضرورت سریعا تحت عنوان رهبر جایگزین به روی صحنه بروم . این سوژه از این حیث جذاب بود که اینجانب با «کارایانی» نزدیک‌تر شدم که خیر نوازنده‌ها او‌را می‌شناختند خیر مخاطبین . هر توشه , ایشان بین تشویق های مردمان به پشت صحنه می آمدند و دو دختر کوچک خویش را در آغوش گرفته , می بوسیدند و آن‌گاه مجدد روی صحنه ظواهر می شدند . این کارایان خوش قلب و کریم را بقیه افراد نمی‌شناسند . تصویر یک رهبر ارکستر را مخصوصا آنکه مضاعف پر اسم و رسم نیز باشد صرفا خانواده‌اش میشناسند که با تصویر او برعلیه ارکستر متعدد است . حتی‌در راجع به خویش اینجانب نیز , چهره‌ای که رسانه‌ها , نوازندگان و چه بسا مخاطبین از اینجانب در ذهن دارا‌هستند به فن اینجانب بر می‌شود خیر به خویش اینجانب . »

وی اما توضیح میدهد : « ایشان طرحی را به دلیل بیماری کنسل نکردند ; ولی چندین هفته آن‌گاه وقتی که اینجانب برای دو‌مین توشه به روی صحنه ارکستر فیلارمونیک برلین ظواهر شدم , احترام و برخورد نوازندگان نسبت به اینجانب فراوان بیشتر شده بود . »

«رهبری» در خصوص هم‌کاری‌اش با ارکستر فیلارمونیک برلین می گوید : «من از سال 1979 تا 1984 آراسته به دوران پنج سال آنجا دعوت می شدم تا این‌که در 1984 به ارکستر فیلارمونیک بروکسل رفتم و دوازده سال در آنجا با سمت مدیریت هنری و رهبر دایم عمل داشتم . ضمن اینکه در به عبارتی سال 1984 تحت عنوان رهبر دایم میهمان ارکستر فیلارمونیک بررسی هم گزینش شدم . »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مهدی وجدانی از وضعیت موسیقی در مملکت می گوید

ی خرداد 4 , 1399
«مهدی وجدانی» قطعه «یاد اینجانب باش» را که به زودی منتشر میگردد برای کوارتت زهی و قطعه‌ی «رقص خیال» را با همیاری سامان احتشامی و امیرحسین طائی پس از ماه رمضان منتشر میکند . «وجدانی» درین اثر ها روی آوا اهل ایران تمرکز کرده و فضای متمایز از اثر ها پیشینِ خویش را تجربه نموده است . وی درخصوص این اثر ها که قرار است به طور همزمان از سایت‌های داخلی و فرنگی پخش شود , میگوید : «حدود 1 سال پیش تصمیم گرفتم به آن سوی مرز بروم و کار هنری خویش را در آن […]